Op donderdag 27 juni a.s. vindt het Tweede Kamerdebat plaats over de brief Uitgangspunten cultuurbeleid 2021 – 2024 van minister van Engelshoven. Kunsten ’92 stuurde een reactie op deze uitgangspuntenbrief aan de cultuurwoordvoerders.
REACTIE KUNSTEN ’92 OP UITGANGSPUNTENBRIEF MINISTER VAN ENGELSHOVEN
In de brief schrijft Kunsten ’92 onder meer dat de ambities en inzet van de minister door de sector en door de Raad voor Cultuur worden gedeeld. Er is breed draagvlak voor een verbreding van de basisinfrastructuur die meer recht doet aan samenhang en diversiteit van het bestel en het publiek. Met extra investeringen, minder regelgeving, de inzet op een beter draagvlak vanuit de regio, cultuureducatie en -participatie hoger op de agenda, en fair practice als inzet voor een sterke cultuursector.
Maar nu de plannen tot 2024 op tafel liggen, wordt (wederom) duidelijk dat de kaders voor het cultuurbeleid knellen, in inhoudelijke, maar vooral in financiële zin. De door minister én sector gewenste ontwikkeling kan in het huidige financiële kader niet worden gerealiseerd.
De brief van Kunsten ’92 gaat in op o.a. de Fair Practice Code, verdienmodellen, cultuureducatie en -participatie, podiumkunsten, ontwikkelinstellingen, de benodigde extra investeringen en samenhang in het cultuurbeleid. De brief sluit af met een wens: “We leven in een tijdsgewricht waarin zowel in de politiek als in de samenleving echte perspectiefveranderingen plaatsvinden. Het vergt altijd moed om nieuwe paden te betreden en oude denkbeelden los te laten. Het bijzondere aan de culturele en creatieve sector is dat precies dàt permanent onderwerp van onderzoek en gesprek is. Wij wensen het de regering en Tweede Kamer toe dat zij echt stappen durven zetten om met ons te investeren in de verbeelding. Daar profiteert de hele samenleving van”.
Het Tweede Kamerdebat is op donderdag 27 juni 2019 om 17.00 uur. Lees HIER de agenda voor het debat. Lees verder…
Op donderdag 20 juni 2019 vindt in de Tweede Kamer van 14.30 tot 20.30 uur een Rondetafelgesprek (Hoorzitting) plaats over de Uitgangspuntennotitie cultuurbeleid 2021-2024 van minister van Engelshoven. Hierbij zijn de cultuurwoordvoerders aanwezig. In vijf rondes zijn vertegenwoordigers uit de cultuursector uitgenodigd om in te spreken en vragen te beantwoorden. Zij hebben allen van te voren hun inbreng (position papers) aan de Tweede Kamer gestuurd. Ook voorzitter Jan Zoet van Kunsten ’92 spreekt, in het eerste blok dat om 14.30 uur start. Iedere spreker krijgt zeer korte spreektijd.
Lees HIER de lijst en het schema van uitgenodigde instellingen/sprekers en alle position papers.
LET OP: DIT JAAR VINDT HET PARADISODEBAT EENMALIG OP EEN ANDERE LOCATIE PLAATS:
IN DE RABOZAAL VAN INTERNATIONAAL THEATER AMSTERDAM (ITA), LEIDSEPLEIN A’DAM
Kom op zondag 25 augustus 2019 naar het jaarlijkse Paradisodebat, waar kunstenaars en politici elkaar ontmoeten om te debatteren over actuele thema’s in het cultuurbeleid. Altijd in het perspectief van bredere ontwikkelingen in de maatschappij.
GEEF KUNST DE RUIMTE
“Sous les pavés, la plage! De verbeeldingskracht en ontwerpen voor gedragsverandering en vernieuwing komen uit de cultuursector.” Floris Alkemade, Rijksbouwmeester
De kunst gaat zijn gang. Terwijl het publiek geniet van de prachtigste voorstellingen en tentoonstellingen, en kunstenaars en creatieven op tal van terreinen onverstoorbaar doorwerken om de wereld om hen heen te verbeelden en vorm te geven, wordt hard gewerkt aan een cultuurbeleid waarbinnen kunst en cultuur kunnen bloeien en een zo groot mogelijke impact hebben op de samenleving.
Er is in de afgelopen jaren veel gedebatteerd over een betere worteling van kunst en cultuur in onze maatschappij. Er zijn plannen gesmeed, nota’s geschreven, mooie intenties uitgesproken. Maar worden ze ook waargemaakt? ‘Kunst is regeringszaak’, zei Emanuel Boekman in 1939 en het is de taak van de overheid om de kunst de ruimte te geven: Geef opdat zij kunnen geven (Do ut des). Hoe staan we er nu voor?
Nu de plannen voor een nieuw stelsel klaarliggen komt het erop aan: Zijn gemeenten, provincies en het Rijk echt bereid om zich gezamenlijk in te spannen voor een bloeiende kunst- en cultuursector? En welke beelden hebben zij daarbij? Aan kunstenaars en creatieven, aan politici en bestuurders vragen we wat hun vergezicht is en in hoeverre zij daar verantwoordelijkheid voor willen nemen.
Met o.a. de Akademie van Kunsten, gedeputeerden, wethouders en Tweede Kamerleden, onder leiding van Lex Bohlmeijer (o.a. Radio 4).
Datum: Zondag 25 augustus 2019
Tijd: 16.00 – 18.00 uur (zaal open 15.30 uur)
Locatie: Rabozaal van Internationaal Theater Amsterdam (ITA), Leidseplein in Amsterdam
Binnenkort volgt meer informatie over programma, sprekers en aanmelden.
Het Paradisodebat wordt georganiseerd door Kunsten ’92, ACI (Amsterdamse Culturele Instellingen), Paradiso en de Akademie van Kunsten. Lees verder…
In de media
Het is u vast niet ontgaan: er is er de afgelopen tijd veel aandacht in de media voor Fair Practice in de culturele en creatieve sector. Er verschenen artikelen in o.a. Trouw, Financieel Dagblad en op NU.nl naar aanleiding van ‘Op weg naar het nieuwe normaal‘, het onderzoek naar de meerkosten van de toepassing van de Fair Practice Code in de culturele en creatieve sector.
In Standpunt.nl op NPO Radio 1 spraken o.a. Gijs Scholten van Aschat en andere kunstenaars over fair practice in de kunstsector. Tweederde van de luisteraars stemde positief op de stelling dat Nederlanders meer aandacht moeten hebben voor kunst en cultuur. Gisteren nog spraken acteurs in het televisieprogramma Dit isM over de moordende concurrentie, scheve machtsverhoudingen en lage lonen in de toneelwereld.
Lees ook het interessante interview over de Fair Practice Code in het magazine van Fonds Podiumkunsten. Henk Vinken looft in dit artikel de Fair Practice Code als kans voor omdenken: “Solidariteit hoort een leidend principe te zijn in de hele productieketen. Dan kun je ook je rug recht houden.”
Kunsten ’92 deelt de interviews, publicaties en onderzoeken aangaande de Fair Practice Code via Facebook en LinkedIn. Follow en share!
De Fair Practice Code
De Fair Practice Code is een gedragscode voor ondernemen en werken in kunst, cultuur en creatieve industrie. De code nodigt uit tot kritische reflectie en biedt een handreiking voor hoe de sector samen tot een toekomstbestendige arbeidsmarkt en beroepspraktijk komt. De nieuwste versie (januari 2019) van de Fair Practice Code staat online op de website http://www.fairpracticecode.nl. Het boekje is ook in drukvorm te verkrijgen. Vraag een exemplaar aan bij ons.
Wat is ’Fair’ eigenlijk? Doe de online Quickscan!
Op de website http://www.fairpracticecode.nl staat een online Quickscan, die je helpt om met tien vragen na te denken over de kernwaarden waarop de code is gebaseerd, en hoe je ernaar handelt. Bij het doorlopen van de scan vind je links naar bestaande afspraken in cao’s, honorariumrichtlijnen, scholing en nog veel meer. Een schat aan informatie, die voortdurend geactualiseerd wordt.
Toolkit
Het samen blijven doorontwikkelen en toepassen van de Fair Practice Code is de gedeelde verantwoordelijkheid van de hele sector. Wie de code toepast, wordt gevraagd dit ook (publiekelijk) uit te dragen. Dat kan bijvoorbeeld door een verantwoording in de jaarverslagen, vermelding op je website of in gesprekken met je samenwerkingspartners of publiek. Hierdoor wordt kennis over de Fair Practice Code verspreid en de toepassing ervan gestimuleerd. We stellen het logo en andere uitingen gratis beschikbaar. Ga hier naar onze Toolkit met logo’s.
Presentatie, panelgesprek of workshop?
We delen graag onze kennis en ervaringen. Kunsten ‘92 biedt daarom presentaties en lezingen over de Fair Practice Code aan. Zo gaf Yvonne Grootenboer onlangs een lezing op de INDUSTRY DAY in Leiden. Ook is er een groot aantal experts beschikbaar voor panelgesprekken over de Fair Practice Code. Aanstaande 28 juni neemt bijvoorbeeld Kees Lamers van de VNPF deel in een panelgesprek over dit thema tijdens inJazz. Vraag meer informatie aan bij Pien van Gemert, Kunsten ’92, fairpracticecode@kunsten92.nl.
Vanaf augustus 2019 kun je ook de Fair Practice Code Workshop aanvragen. Deze is af te nemen door één organisatie of door een hiervoor speciaal samengestelde groep werk/opdrachtgevers of -nemers in de culturele sector of creatieve industrie. Meer informatie volgt binnenkort.
Hoe nu verder?
Kunsten ‘92 heeft een tijdelijke projectorganisatie opgezet, die zorg draagt voor de implementatie, verdieping en promotie van de Fair Practice Code. Projectleider is Pien van Gemert.
De code zal vertaald moeten worden naar concreet gebruik. Dat gaat stapsgewijs en moet voortdurend gemonitord worden. De komende twee jaar zullen best practices, valkuilen en proeftuinen de input zijn voor de verdere ontwikkeling van de code. De projectorganisatie vertaalt learnings uit de praktijk en ontwikkelt concrete adviezen voor een duurzame toekomst van de culturele en creatieve sector.
Voor de inhoudelijke verdere ontwikkeling van de online Quickscan wordt momenteel een werkgroep van professionals en experts opgericht en werkt Kunsten ’92 uiteraard nauw samen met werkgevers, opdrachtgevers, werknemers, kunstenaars, zelfstandigen, ondersteuners, fondsen, bonden, organisaties en overheden. Kunsten ’92 is lid van de Regiegroep van de Arbeidsmarktagenda voor de culturele en creatieve sector, waarvan de Fair Practice Code een belangrijk onderdeel is.
Kunsten ’92 richt een aantal focusgroepen op die met regelmaat reflecteren op de implementatie van de code, organiseert de komende tijd i.s.m. anderen een aantal themabijeenkomsten en brengt in 20/21 een publicatie uit.
De code is nooit af. Help hem door ontwikkelen!
De minister vroeg op 21 januari j.l. in TivoliVredenburg expliciet om haar de achterkant van de praktijk te laten zien. Daarom halen wij heel graag de vele verhalen op uit de culturele sector en de creatieve industrie: de best practices en de falingen en delen we die met elkaar. Zou je je verhaal willen delen? Praat je graag mee? Waar loop jij tegen aan? Wat is er juist goed gegaan? Neem contact op met fairpracticecode@kunsten92.nl. Alvast bedankt! Lees verder…
PERSBERICHT | 16 MEI 2019
Kunsten ’92 heeft, met ondersteuning van OCW, laten onderzoeken wat het minimaal extra kost om voor structureel gesubsidieerde instellingen in de cultuursector tot eerlijke betaling te komen. De culturele en creatieve sector is een professionele sector die ernaar streeft om fatsoenlijk te belonen en heeft daarom zelf het initiatief genomen om te laten berekenen welke minimale meerkosten op korte termijn zijn gemoeid met de toepassing van de Fair Practice Code * en met de indexering van lonen en tarieven. Het onderzoek wordt vandaag aan minister van Engelshoven overhandigd.
Aanleiding voor dit onderzoek is de zorgwekkende arbeidsmarktsituatie van veel werkenden in de culturele en creatieve sector (zoals in verschillende rapporten en verkenningen in de afgelopen jaren vastgesteld door onder meer SER en Raad voor Cultuur) en het besluitvormingstraject over de cultuurstelselperiode 2021 – 2024. De minister spreekt hier in juni over met de Tweede Kamer.
Het onderzoek is uitgevoerd in een aantal deelsectoren: meerjarig gesubsidieerde podiumkunsten (vier genres: theater, dans, muziektheater en muziek), alle middelgrote en grote musea, en alle presentatie-instellingen voor beeldende kunst. Bovendien betreft het dat deel van de culturele en creatieve sector waarvoor de rijksoverheid primair de financiële verantwoordelijkheid draagt. De berekende meerkosten gaan uit van de huidige omvang van de sector.
De minimale meerkosten van de Fair Practice Code bedragen in totaal € 25,4 miljoen (loonpeil 2021). Deze meerkosten bestaan voor iets minder dan de helft uit een compensatie voor onbetaald structureel overwerk en voor ruim de helft uit een compensatie voor tekortschietende beloning (ten opzichte van een bestaande cao of beloningsrichtlijn).
Daarnaast moet rekening worden gehouden met de indexering (loonstijging): om de beloning van werkenden in de onderzochte delen van de culturele en creatieve sector gelijke tred te laten houden met de rest van de economie (2017 – 2021) is een bedrag van € 64,7 miljoen nodig.
>Uit het onderzoek komt naar voren dat het mogelijk is om met relatief kleine bedragen knelpunten bij vele kleinere instellingen al op korte termijn op te lossen. Hiervoor kunnen middelen uit het nog beschikbare budget (ca. € 28 miljoen van de € 80 miljoen van het regeerakkoord) worden aangewend.
> Prijs- en loonkostenindexatie in de cultuursector dient gelijke tred te houden met de rest van de economie en moet daarom structureel jaarlijks toegekend worden.
> Fatsoenlijke beloning in de cultuursector is niet alleen de verantwoordelijkheid van de Rijksoverheid, maar evenzeer van provincies en gemeenten.
> Opdracht aan het culturele veld is om oplossingen te zoeken binnen bestaande cao’s en richtlijnen, die voor verbetering vatbaar zijn. Waar cao’s en richtlijnen ontbreken zal de sector die zelf moeten ontwikkelen; hierin kunnen het veld en in het bijzonder de sociale partners hun verantwoordelijkheid nemen.
> De personeelsopbouw binnen organisaties is ook een punt van aandacht voor de cultuursector: in het algemeen zijn de onderzochte deelsectoren buitengewoon sterk geflexibiliseerd.
> De meerkosten voor nog niet onderzochte onderdelen van de culturele en creatieve sector zullen nader in kaart moeten worden gebracht.
LEES HIER HET VOLLEDIGE RAPPORT
O.A. TROUW, FINANCIEEL DAGBLAD EN NU.NL BESTEDEN AANDACHT AAN HET ONDERZOEK
*De in 2017 gelanceerde Fair Practice Code vormt een normatief kader voor duurzaam, eerlijk en transparant ondernemen en werken in de culturele en creatieve sector. De code is een van de agendapunten uit de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve sector. Kunsten ’92 is als ‘aanjager’ van dit agendapunt verantwoordelijk voor de uitvoering en implementatie van de Fair Practice Code.
De cultuursector heeft in een brief aan minister van Engelshoven het belang van Europese programma’s en middelen voor cultuur benadrukt. Nederlandse cultuurinstellingen zijn zeer actief in Europa en maken veel gebruik van samenwerkingsprogramma’s die Europa biedt. Dit is voor Nederland van belang om kennis te delen, tot nieuwe culturele proposities te komen, de positie van Nederlandse kunst en cultuur in Europa te verstevigen en netwerken en impact te vergroten.
European Cultural Foundation, Culture Action Europe en Kunsten ‘92 hebben onlangs het Europaplatform opgericht, om te reflecteren op de wijze waarop het EU-beleid werkt voor de culturele sector in Nederland en hoe de aansluiting van EU-beleid op Nederlands beleid met betrekking tot cultuur kan worden verbeterd. Hierbij gaat het zowel om Creative Europe, als ook andere EU-programma’s, zoals Horizon 2020, Erasmus+, mobiliteitsprogramma’s en de structuurfondsen.
BRIEF EUROPAPLATFORM AAN MINISTER VAN ENGELSHOVEN
De brief is ondertekend door het Europaplatform, bestaande uit: Boekmanstichting, Bond Heemschut, Culture Action Europe, DutchCulture, European Cultural Foundation, Eurosonic Noorderslag, If I can’t dance, I don’t want to be part of your revolution, Kunsten ’92, LKCA, Paradiso, Re-Imagine Europe, Rietveld Academie, Theater Rotterdam, VandeJong Creative Agency, Waag – Technology & Society.
Op 14 mei vergadert de Tweede Kamer (de commissies cultuur; Europese Zaken en Volksgezondheid, Welzijn en Sport) ter voorbereiding van de vergadering van de OJCS-Raad (Onderwijs-, Jeugd-, Cultuur- en Sportraad), die op woensdag 22 en donderdag 23 mei 2019 zal plaatsvinden onder Roemeens voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie.
Lees verder…
Op 11 april jl. presenteerde de Raad voor Cultuur het advies ‘Cultuur dichtbij, dichtbij cultuur’, over het cultuurbestel vanaf 2021, aan minister van Engelshoven van OCW.
Kunsten ’92 ziet dat de Raad voor Cultuur een ambitieus advies heeft neergelegd om tot een breed gedragen cultuurstelsel te komen dat goed is ingebed in de samenleving en waarbij kunst en cultuur bereikbaar is voor iedereen, zowel in passieve als actieve zin. De Raad doet een aantal goede voorstellen, maar Kunsten ’92 vindt dat er nog onvoldoende zicht is op de gevolgen, ook in financiële zin, die de voorgestelde implementatie op zo’n korte termijn zal hebben.
Kunsten ’92 pleit voor landelijke regie en afstemming, een gefaseerde aanpak, een gedegen en totale doorrekening van het advies van de Raad, aandacht voor artistieke creatie, internationale focus en samen investeren in fair practice. Matching vanuit gemeenten en provincies is een belangrijke voorwaarde. Kunsten ‘92 acht de samenhang tussen kunst, erfgoed en de creatieve industrie – inclusief media – van cruciaal belang voor een bloeiend cultureel klimaat.
De minister zal het advies van de Raad voor Cultuur betrekken bij het formuleren van haar uitgangspuntenbrief voor het cultuurbeleid voor de periode 2021-2024, die zij in juni aan de Tweede Kamer stuurt. Op 27 juni a.s. vergadert de Tweede Kamer over de brief van de minister.
Lees verder…Op donderdag 11 april 2019 heeft de Raad voor Cultuur zijn advies gepresenteerd over een herziening van het cultuurstelsel 2021 – 2024 met de titel ‘Cultuur dichtbij, dicht bij cultuur’. Dit op verzoek van minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De Raad stelt dat het landelijke cultuurstelsel meer rekening moet houden met het veelzijdige culturele leven in Nederland. Een stevige rol voor de regio, uitbreiding van de landelijke culturele infrastructuur en verbetering van de arbeidsmarktpositie van kunstenaars maken onderdeel uit van het advies. Lees het Advies en Persbericht (<klik).
Kunsten ’92 heeft op woensdag 17 april a.s. een ledenbijeenkomst belegd, waarin we de gevolgen van de maatregelen die de Raad voorstelt met onze leden zullen bespreken. Daarna reageren we uitgebreider op het advies.
Als eerste reactie ziet Kunsten ’92 dat de Raad een ambitieus advies heeft neergelegd om tot een breed gedragen cultuurstelsel te komen dat goed is ingebed in de samenleving en waarbij kunst en cultuur bereikbaar is voor iedereen, zowel in passieve als actieve zin. Die ambitie delen we zeker.
Positieve punten in het advies. Het is al sinds de laatste grote bestelwijziging een wens van velen om in de basisinfrastructuur een bredere weerspiegeling van het culturele veld terug te zien. Dat daar nu een grotere variëteit aan genres in komt valt dus toe te juichen. Ook het voorstel om de administratieve druk terug te dringen, met name door topvoorzieningen een plan voor twee keer vier jaar in te laten dienen en door de plaatsing van de Rijksmusea onder de erfgoedwet kan, afhankelijk van de condities waaronder dat gebeurt, positief uitpakken. Er wordt een aantal interessante stimuleringsprogramma’s voorgesteld, voor regionale musea en voor nieuwe ontwikkelingen. Ook goed is het terugbrengen van een ondersteuningsinstelling in de podiumkunsten. En er is aandacht voor de Arbeidsmarktagenda. De Raad wil dat de minister de Fair Practice Code in de subsidievoorwaarden opneemt.
De grootste vraagtekens komen op bij de inrichting van een stelsel van ketenvoorzieningen. Dit is niet alleen een grote verbouwing, maar ook een uitbouw. En dat in de wetenschap dat de periode waarin dit gerealiseerd moet worden heel kort is, het niet duidelijk is wat dit met het bestel doet en we ervanuit moeten gaan dat er niet genoeg middelen zijn om het goed te doen. De Raad geeft dat zelf ook aan.
– Heel veel zal namelijk afhangen van de bereidheid van provincies en gemeenten om in navolging van de minister daadwerkelijk meer te investeren.
– Belangrijk is ook dat er geen in beton gegoten systeem wordt neergezet, waarbij de verdeling van instellingen over het land voor de komende jaren is vastgezet. Sluiten de plannen aan bij wat de cultuursector zelf wil in de diverse regio’s?
– Past de functionele verdeling van instellingen en voorzieningen die de Raad voorstelt wel bij het aanbod dat er nu is in de regio’s en bij de ontwikkelingen die nu in de sector gaande zijn?
– De door de Raad geformuleerde doelstellingen zouden moeten worden toegepast op een veld waar aandacht voor artistieke creatie gegarandeerd is. Deze primaire stap krijgt in het advies van de Raad ongewoon weinig aandacht. De Raad zou een landelijke meetlat moeten leveren aan de hand waarvan de kwaliteit van creatie en productie, de positie in het bestel en de impact van instellingen kan worden gemeten.
– Levert het niet vooral veel meer bestuurlijke drukte en juist minder diversiteit en vernieuwing op? Voelen kunstenaars en kunstinstellingen zich straks nog wel thuis in dat nieuwe huis?
– Wordt er genoeg gekeken naar beleidsinstrumenten die wel goed werken en naar wat goed is geregeld en beslist behouden moet worden bij de fondsen?
– Er liggen veel onbetaalde rekeningen in dit plan. Zo worden er bijvoorbeeld mooie woorden gesproken over cultuureducatie, maar is er geen geld voor opgenomen. Ook de effecten van invoering van de Fair Practice Code zullen aanzienlijk zijn. Uit het onderzoek dat is uitgevoerd naar de minimale meerkosten bij een deel van de sector blijkt dat, nog even los van indexering, per januari 2021 al € 25 miljoen extra nodig is. De rekening daarvoor kan niet voor het grootste deel aan de producerende kant (makers en instellingen) worden neergelegd. Daar moet meer geld bij.
Essentiële vraag is dus: is er voldoende zicht op wat dit allemaal teweeg gaat brengen? Is er een visie op regie en afstemming? Wat zijn de inhoudelijke afwegingen die een dergelijke grote operatie rechtvaardigen? Is er zicht op wat werkelijk nodig is in financiële zin?
Het beleid moet met de kunst mee kunnen bewegen. Beleid volgt kunst! Dat is van oudsher het idee van ons cultuurbeleid. Daar heeft Nederland altijd veel lof voor gekregen, ook in het buitenland. Flexibiliteit, en daar investeren waar de kracht van kunst en creativiteit zit, blijft een belangrijke motor voor ontwikkeling en vernieuwing.
Ledenbijeenkomst* Kunsten ’92 op 17 april a.s.:
Lees meer over plaats, tijdstip een aanmelden:
*Alleen voor leden. Nog geen lid met uw organisatie?
Op 20 maart 2019 kiest Nederland de leden van de Provinciale Staten. De gekozen leden zijn de volksvertegenwoordigers in de 12 provincies. Voor kunst-, cultuur en erfgoed heeft de provincie een belangrijke rol als verbinder, kennisdeler en regisseur. Wat gebeurt er op het gebied van cultuurbeleid in aanloop naar de verkiezingen?
In veel provincies hebben cultuurdebatten plaatsgevonden, georganiseerd door provinciale instellingen. Bekijk het overzicht, opgesteld door het LKCA.
Op donderdag 14 februari 2019 werkten gedeputeerden, (kandidaat-)statenleden, culturele instellingen en fondsen, adviseurs en kunstenaars gezamenlijk aan een overdrachtsdossier cultuur voor provincies. Tijdens de conferentie ‘Cultuur werkt voor de Provincie!’ formuleerden zij een tiental aanbevelingen voor cultuurbeleid, ter inspiratie voor de nieuwe coalitieakkoorden na de Provinciale Statenverkiezingen. Rijksbouwmeester Floris Alkemade trapte af met een vergezicht over de grote ruimtelijke opgaven van dit moment en het culturele perspectief daarin.
OVERDRACHTSDOSSIER
Cultuur met impact: tien aanbevelingen voor de provincie. Neem initiatief op het gebied van kunst, cultuur en erfgoed richting rijk en gemeenten. Maak cultuur onderdeel van ruimtelijke ordening. Creëer ‘bewonerstrots’, zoals Friesland deed met Culturele Hoofdstad 2018. Deze aanbevelingen vind je in het ‘overdrachtsdossier cultuur’ voor informateurs, gedeputeerden en statenleden na de provinciale verkiezingen op 20 maart. Lees het overdrachtsdossier.
VERSLAG
Lees de opbrengst van alle bijdragen en deelsessies in het uitgebreide verslag.
Tijdens de conferentie lanceerde Flip ten Cate de campagne Fiks Nederland, de culturele impuls van de Grote Verbouwing.
Speciaal voor de conferentie maakte het LKCA een korte openingsfilm in het kader van de campagne #CultuurDeelJe.
Het LKCA (Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie Amateurkunst) maakte een analyse en samenvattingen van partijprogramma’s per provincie. De signalen lijken op groen te staan voor een steviger inzet van de provincie op kunst, cultuur en erfgoed. Welke standpunten hebben de provinciale politieke partijen over de rol van cultuur in de provincie, inclusief cultuureducatie en cultuurparticipatie? Lees hier de analyse en samenvattingen per provincie door LKCA.
CULTUUR
In het najaar van 2018 stuurde Kunsten ’92 de politieke partijen in de provincies een flyer met acht punten om cultuur in het verkiezingsprogramma van hun partij op te nemen. En in februari 2019 nogmaals, nu gericht op het de collegeakkoorden. Lees hier de flyer ‘Cultuur werkt voor de Provincie’.
ERFGOED
In aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen is de flyer ‘Ruimte voor Erfgoed’ opgesteld, door OPEN (Overleg Provinciale Erfgoedinstellingen Nederland) in samenwerking met het Erfgoedplatform van Kunsten ’92, waar OPEN lid van is. Lees hier de flyer ‘Ruimte voor Erfgoed’.