U kunt de Arbeidsmarktagenda nabestellen, stuur een mail naar info@kunsten92.nl.
Voorzitter van Kunsten ’92 Jan Zoet overhandigt de Arbeidsmarktagenda aan minister Ingrid van Engelshoven
“De culturele sector is een bijzondere sector en kunst en cultuur zijn essentieel voor onze samenleving. Maar de waarde die de sector creëert, komt lang niet altijd bij de makers terecht. De sector moet daarom nu in actie komen, waar nodig samen met de overheid.”
(Mariëtte Hamer, voorzitter SER)
Achtergrond
In 2016 kreeg Kunsten ’92 van minister Bussemaker de opdracht om met alle relevante betrokkenen een Arbeidsmarktagenda voor de culturele en creatieve sector op te stellen. De afgelopen maanden is er hard gewerkt aan deze arbeidsmarktagenda. Hierin staan actiepunten voor het arbeidsmarktbeleid van de gehele culturele en creatieve sector in Nederland. De agenda richt zich op de uitvoering door de sector zelf van de belangrijkste aanbevelingen uit het advies Passie gewaardeerd: Versterking van de arbeidsmarkt in de culturele en creatieve sector (2017) van de Sociaal Economische Raad (SER) en Raad voor Cultuur.
De uitvoering van de agenda heeft tot doel de arbeidsmarktpositie van werkenden in de creatieve sector te verbeteren en zo een bijdrage te leveren aan een duurzame, toekomstbestendige en bloeiende culturele en creatieve sector in Nederland.
14 november 2017 | 15.30 uur
Op dinsdag 14 november 2017 in Den Haag zal Jan Zoet, voorzitter van Kunsten ’92, de arbeidsmarktagenda voor de culturele en creatieve sector aanbieden aan de nieuwe minister OCW, Ingrid van Engelshoven. Ook de voorzitters van de SER en van de Raad voor Cultuur, respectievelijk Mariëtte Hamer en Marijke van Hees, ontvangen uit zijn handen. Door de verschillende betrokkenen zal worden toegelicht hoe zij de uitvoering van de agenda ter hand denken te nemen. Aansluitend op de presentatie is er tijdens een diner de mogelijkheid om deze plannen verder te verkennen.
Programma
PRESENTATIE ARBEIDSMARKTAGENDA (16.00-17.45 uur)
> Opening door dagvoorzitter Erik Akkermans
> Inleiding door prof.dr. Evert Verhulp, hoogleraar Arbeidsrecht, kroonlid SER en voorzitter commissie advies ‘Passie Gewaardeerd’
> Toelichting op de agenda: Wat staat erin en hoe gaan we ermee verder?
> Overhandiging Arbeidsmarktagenda door Jan Zoet, voorzitter Kunsten ’92. Minister Ingrid van Engelshoven, in wiens opdracht deze agenda tot stand is gekomen, is aanwezig om de agenda in ontvangst te nemen.
WERKDINER (18.30 – 20.00 uur)
Tijdens het informele werkdiner gaat u in gesprek over de uitvoering van de agenda aan de hand van de verschillende thema’s van de Arbeidsmarktagenda culturele en creatieve sector.
Aanmelding
U kunt zich voor de bijeenkomst aanmelden via deze Link.
Heeft u nog vragen, dan kunt u via registratie@en-maes.nl contact opnemen. Lees verder…
Op 3 oktober is de eerste versie van de Fair Practice Code in de kunsten aangeboden aan demissionair minister Bussemaker, tijdens een bijeenkomst in Veem House for Performance.
Bijeenkomst in Veem House for Performance
De werkbijeenkomst werd afgetrapt door Felix Rottenberg, voorzitter bestuur van de Amsterdamse Kunstraad en van componistenvereniging Nieuw Geneco. Hij pleitte voor een gezonde betaling van kustenaars en creatieven en stevige investeringen in culturele voorzieningen, in een uitdijende sector. ‘De uitvoering mogelijk maken vereist ook een omgekeerde Zijlstra-operatie’.
Nadat de eerste versie van de Fair Practice Code aan de minister was overhandigd, ging de zaal direct aan het werk: wat betekent een Fair Practice Code voor een kunstenaar, een instelling? Welk gesprek voer je met elkaar?
De Fair Practice Code versie 1.0 is een startpunt
De Fair Practice Code biedt een kader om loon naar werk in de culturele en creatieve sector mogelijk te maken. Dat is nodig voor een gezonde en toekomstbestendige arbeidsmarkt en beroepspraktijk. Een brede vertegenwoordiging van creatieve professionals uit vele disciplines heeft de eerste versie van de Fair Practice Code opgesteld, een startpunt waarmee alle betrokkenen met elkaar het gesprek kunnen voeren over haalbare doelen op het gebied van Fair Practice.
Minister Bussemaker
De minister heeft het onderwerp politiek op de kaart gezet en de totstandkoming van deze code gefaciliteerd. Het streven is dat de Fair Practice Code collectief wordt gedragen door alle betrokkenen in de culturele sector, dus ook de politiek. Daarom worden politici en bestuurders als medebelanghebbenden hier nu al bij betrokken.
Hoe nu verder?
Het traject vanaf nu spitst zich toe op het verwerven van breed draagvlak en op het verder ontwikkelen van de code. Dit geschiedt door middel van gesprekken met betrokkenen binnen de diverse deelsectoren en door reacties op te halen via het mailadres fairpracticecode@kunsten92.nl. Er is een website in de maak met reeds bestaande afspraken, best practices en verdienmodellen.
In januari 2019 zal de definitieve Fair Practice Code gereed zijn. De implementatie van de code wordt vervolgens gemonitord.
De Fair Practice Code is een praktische uitwerking van de Arbeidsmarktagenda voor de culturele en creatieve sector, waarvoor Kunsten ‘92 in 2016 van minister Bussemaker de opdracht kreeg en die dit najaar gereed zal zijn.
LEES HIER DE FAIR PRACTICE CODE versie 1.0
LEES HIER DE ENGELSTALIGE VERSIE VAN DE FAIR PRACTICE CODE versie 1.0 Lees verder…
In 1992 hadden we nog geen internet, laat staan social media. Kunstenaars werden niet beschouwd als ondernemers en de creatieve klasse wist van zichzelf nog niet dat ze op het punt stond het stedelijk leven voorgoed te veranderen. De Raad voor Cultuur was een idee in embryonaal stadium. Rem Koolhaas had nog geen Pritzker Prize op zijn schoorsteenmantel staan en Theo van Gogh en Pim Fortuyn leefden nog. Groot-Brittannië was gewoon lid van de EU.
In dat jaar werd Kunsten ’92 opgericht. Een kwart eeuw later bestaat de belangenvereniging nog steeds en is het doel hetzelfde als toen: een zo groot mogelijk draagvlak creëren voor kunst, cultuur en erfgoed. En dat is geen overbodige luxe, zo hebben we de afgelopen paar jaar gemerkt. Als Kunsten ‘92 niet al in 1992 was opgericht, dan zou het nu alsnog moeten gebeuren.
In deze publicatie ter ere van het 25-jarig jubileum van Kunsten ’92 is de blik vooral gericht op die toekomst – maar niet zonder de kennis van het verleden erbij te betrekken. Met artikelen door Cas Smithuijsen, Anita Twaalfhoven, Edo Dijksterhuis, Jaïr Tchong en Robbert van Heuven. Lees verder…
Op 21 maart 2018 vinden de Gemeenteraadsverkiezingen plaats. De programma’s voor deze verkiezingen worden op dit moment geschreven. Het Erfgoedplatform van Kunsten ’92 biedt met onderstaande flyer inspiratie aan gemeenteraadsleden en wethouders om erfgoed prominent in het verkiezingsprogramma op te nemen.
Erfgoed is het visitekaartje van een gemeente, het cement in de samenleving en een economische factor van belang. Welke vijf punten kunnen aankomende en zittende gemeenteraadsleden, wethouders en lokale partijen in de Nederlandse gemeenten meenemen in hun programma en in de campagne?
Onder erfgoed verstaan we niet alleen monumentale gebouwen, maar ook archieven en collecties, historische landschappen, archeologische terreinen en de verhalen en tradities die we met elkaar doorgeven. En denk bijvoorbeeld ook aan mobiel en digitaal erfgoed. Het is overal om ons heen en wordt dagelijks op allerlei manieren beleefd, door jong en oud. In musea, vanaf een terrasje in een historische binnenstad, fietsend over een eeuwenoude dijk, surfend vanachter je computer of tijdens een dorpsfeest.
Deze flyer is op 20 juli 2017 aan alle fractievoorzitters van alle partijen in de 300 grootste gemeenten van Nederland en aan alle relevante wethouders verzonden. Wij roepen erfgoedorganisaties (en andere culturele instellingen) op om met deze punten in de hand op de lokale politiek af te stappen en met hen het gesprek aan te gaan over de waarde van erfgoed en cultuur. Lees verder…
Op 21 maart 2018 vinden de Gemeenteraadsverkiezingen plaats. De programma’s voor deze verkiezingen worden in de komende weken en maanden geschreven. Met de flyer
biedt Kunsten ’92 inspiratie om cultuur prominent in het verkiezingsprogramma op te nemen.Wat betekenen kunst en cultuur voor een gemeente? Welke punten kunnen aankomende en zittende gemeenteraadsleden en wethouders in de 388 gemeenten van Nederland meenemen in hun programma en in de campagne?
Deze flyer is half juni 2017 aan alle fractievoorzitters van alle partijen in de 200 grootste gemeenten van Nederland verzonden. De andere gemeenten volgen spoedig. Wij roepen culturele organisaties (en anderen) op om met deze punten in de hand op de lokale politiek af te stappen en met hen het gesprek aan te gaan over de waarde van kunst en cultuur.
SPIEGEL, VERGROOTGLAS OF LUCHTSPIEGELING?
CULTUURPOLITIEK & IDENTITEIT IN PERSPECTIEF
Toen prinses Máxima bij de presentatie van het WRR-rapport Identificatie in Nederland (2007) beweerde dat “de Nederlander niet bestaat”, leverde haar dat een hoop kritiek op. Máxima’s uitspraak werd gezien als een ontkenning van de nationale identiteit, of misschien zelfs een aanval. In het gekrakeel bleef echter een definitie achterwege van wat ons eigen is. “Moeten Nederlanders duidelijk maken wat die identiteit eigenlijk inhoudt, dan blijven ze steken in simpele en nogal schrale observaties”, constateerde Maarten van Rossem in zijn schotschrift Wie zijn wij? (2011). “Nederlanders zeggen zich vooral Nederlander te voelen als ze kijken naar sportevenementen waar hun landgenoten het goed doen en op nationale feestdagen, waarbij onveranderlijk Koninginnedag wordt genoemd.”
Die observatie geldt nog steeds. En dat terwijl ‘identiteit’ tot in het hart van het politieke discours is gedrongen, zeker in de aanloop naar de afgelopen Kamerverkiezingen. Of het nu is in de vorm van nationaal bindmiddel of viering van verscheidenheid, de vraag naar wie wij Nederlanders zijn, vormde een rode draad in de verkiezingsprogramma’s van vrijwel alle partijen. Hij klonk door in de positionering binnen de EU, de omgang met vluchtelingen, en de inrichting van de economie. Niet in de laatste plaats kleurde hij de paragrafen over kunst en cultuur, die in veel gevallen worden gezien als meest directe uiting van identiteit.
In deze publicatie analyseren en expliciteren we de mechanismen die onder het oppervlak van deze identiteitspolitiek liggen. Kunst en cultuur kunnen hierbinnen fungeren als spiegel, soms zelfs als lachspiegel, maar ook als vergrootglas om focus aan te brengen of idealistisch vergezicht.
Met bijdragen van Robbert van Heuven, Edo Dijksterhuis, Karin Wolfs, Jaïr Tchong, Asis Aynan, Naomi Velissariou, Joost Heijthuijsen en Samira Dainan.
ROND 8 JUNI 2017 VALT DEZE PUBLICATIE BIJ VELEN VAN U OP DE DEURMAT. U KUNT MEER FYSIEKE EXEMPLAREN BESTELLEN DOOR EEN MAIL TE STUREN MET UW NAAM EN ADRES NAAR INFO@KUNSTEN92.NL Lees verder…
KLIK OP DE AFBEELDING Na de Tweede Wereldoorlog trok de Nederlandse overheid geld uit voor huisvesting, onderwijs, infrastructuur en sociale voorzieningen. We investeerden in kunst, hetgeen zijn vruchten afwierp. Of het nu om opera, beeldende kunst, architectuur of toneel gaat, we vieren onze internationale successen. We staan in de top 5 van de meest innovatieve samenlevingen ter wereld. Maar we zien de culturele infrastructuur, die deze topkwaliteit heeft kunnen voortbrengen, brozer worden. Wat gaan wij daaraan doen en wat verwachten we van de politiek? Dìt is het relevante moment om hierover met de politiek in gesprek te gaan. Vanwege een nieuwe cultuurperiode (2017 – 2020) èn omdat de politieke partijen zich met hun verkiezingsprogramma’s voorbereiden op de Tweede Kamerverkiezigen. KLIK OP DE AFBEELDING om verder te lezen.
Verslag en presentatie
Lees het verslag door Ineke van Hamersveld
Boek ‘Naar waarde gewogen’ bestellen
U kunt het boek “Naar waarde gewogen, een nieuw model voor het beoordelen van kwaliteit bij het toekennen van cultuursubsidies” bestellen bij de Boekmanstichting: klik hier.
Bijeenkomst
Wie gaat er over het kwaliteitsoordeel in de cultuur? Hoe geef je de waarde van cultuur daarin de centrale plaats? En wat betekent dat voor de inrichting van de subsidiesystematiek en het stelsel als geheel?
Daarover gaat het nieuwe boek van Claartje Bunnik (auteur van ‘Niet Tellen maar Wegen’) “Naar waarde gewogen, een nieuw model voor het beoordelen van kwaliteit bij het toekennen van cultuursubsidies”. Dit boek kwam tot stand in samenwerking met Kunsten ‘92, de Boekmanstichting en VNG.
Op donderdag 15 december 2016 vindt om 15.45 uur de presentatie van “Naar waarde gewogen” plaats in de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Het boek bevat een nieuw model, het Culturele Waardemodel, als handvat voor het beoordelen van kwaliteit, voor overheden en culturele instellingen.
Ter gelegenheid van de publicatie houdt Kim Putters, directeur van het SCP, een inleidend verhaal, waarin hij het onderwerp in breder maatschappelijk perspectief plaatst. Claartje Bunnik gaat kort in op de inhoud van het boek. Vervolgens is er onder leiding van Thomas van Dalen een gesprek met o.a. Jeroen Bartelse (Raad voor Cultuur), Annabelle Birnie (Drents Museum), Anne Visser (Gemeente Hilversum. Onder voorbehoud) en Ellen Walraven (Theater Rotterdam).
Voorafgaand aan deze bijeenkomst vindt de Algemene Ledenvergadering plaats voor leden van Kunsten ’92.
Deze ALV duurt van 14.00 tot 15.15 uur | Inloop om 13.30 uur.
Locatie en aanmelden
Donderdag 15 december 2016
15.45 tot 17.15 uur | Inloop om 15.15 uur (ALV is van 14.00 tot 15.15 uur)
Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten
Prinsessegracht 4 2514 AN DEN HAAG
U kunt zich hier AANMELDEN voor ALV en/of bijeenkomst Lees verder…
In de vorige Kunsten ’92 bundel Binnenstebuiten lieten we zien dat de buitenkant van de Nederlandse cultuurwereld prima in orde lijkt, maar dat achter de schermen een sector opdoemt, die op veel plekken van plakband, touwtjes en oververmoeide en onderbetaalde werknemers aan elkaar hangt.
In de jaarlijkse publicatie Cultuur in beeld van het ministerie van OCW staat veel goed nieuws. En veel cijfers die dat goede nieuws staven. De bezoekcijfers en de eigen inkomsten van veel culturele instellingen stijgen. Maar wat blijft ‘buiten beeld’?
Dergelijke publicaties zijn vaak een relatieve momentopname, ook nog eens gemaakt met een specifieke bril: worden de concreet meetbare korte termijndoelen van de overheid op het gebied van inkomsten en bezoekcijfers gehaald? In die bevroren tijd, zonder langere verbanden met het verleden of de toekomst, is het moeilijk te zeggen of het beter gaat dan vroeger. Of we goed op weg zijn naar een glorieuze toekomst.
Kunstbeleid kan niet bestaan in het vacuüm van het nu. Niet alleen is een relatie met het verleden essentieel – bijvoorbeeld door het op de ene of andere manier in stand houden van de kennis van dat verleden. Het is ook belangrijk om de toekomst te verkennen, door middel van artistiek en wetenschappelijk onderzoek.
In interviews en opinieartikelen komen instellingen, wetenschappers en kunstenaars aan het woord die belang hechten aan het langetermijnperspectief. Die verbanden leggen tussen verleden, heden en toekomst en uitleggen waarom èn hoe zij dit doen. Uit vrijwel alle bijdragen blijkt dat er behoefte is aan een politiek die verder kijkt dan het nu. Zodat ook instellingen, wetenschappers en kunstenaars dat in hun werk kunnen blijven doen.
Lees hier: Lees verder…
In reactie op de onlangs verschenen Arbeidsmarktverkenning Cultuursector van SER en Raad voor Cultuur hebben Kunsten ’92, Federatie Cultuur, en FNV KIEM een brief geschreven aan minister Bussemaker. De afzenders constateren dat de Arbeidsmarktverkenning wel duidelijk maakt hoe structureel een aantal zwaktes in de arbeidsmarkt van de cultuursector zijn.
Ook toont de Arbeidsmarktverkenning helder aan dat het bezuinigingsbeleid van het vorige kabinet en de doorwerking daarvan op het budget van lokale overheden een zeer drastische bijdrage heeft geleverd aan vermindering van werkgelegenheid en inkomsten. Dit vraagt om een reactie van het huidige kabinet.
In de brief vragen Kunsten ’92, Federatie Cultuur, en FNV KIEM aandacht voor het belang van de volgende punten:
– Gevolgen van wet- en regelgeving in kaart brengen
– Versterking van de inkomenspositie van kunstenaars
– Ruimte voor Proeftuinen
– Duurzame arbeidsmarktontwikkeling
– Code voor vrijwilligers
Zie ook:
en:
Advies van de Raad voor Cultuur inzake Verbetering positie kunstenaar op arbeidsmarkt Lees verder…