Op 15 januari vond in de Tweede Kamer het debat plaats over de publicatie van OCW ‘Cultuur in Beeld’* en over de adviesaanvraag aan de Raad voor Cultuur voor de volgende cultuurnota. In een brief had Kunsten ’92 de Tweede Kamer verzocht de adviesaanvraag aan te scherpen: inzicht in de gevolgen van bezuinigingen en van herstructurering van het bestel is nodig om een advies uit te kunnen brengen voor volgende cultuurnota. De Raad zou daarbij onafhankelijk van financiële beperkingen vooraf moeten kunnen adviseren wat nodig is, op de langere termijn, maar ook voor de komende periode vanaf 2017.
Over de uitkomst van het debat ontstond enige verwarring, maar de minister leek, na druk vanuit de Tweede Kamer, toch hiermee akkoord te gaan. Aanstaande woensdag is er vervolgoverleg in de Tweede Kamer. Als daar moties worden ingediend, zullen deze meteen in stemming worden gebracht om de Raad niet langer op te houden.
Voorts is afgesproken:
– Een onderzoek naar inkomens- en arbeidsmarktpositie n.a.v. de cultuurbezuinigingen in 2014 wordt opgenomen in de volgende editie van Cultuur in Beeld .
– In 2015 ontvangt de Kamer een gecombineerde analyse van de Raad voor Cultuur en de SER van de werkgelegenheid en de arbeidsmarkt in de cultuursector.
– In maart 2015 wordt de digitale aanpak voor nationaal erfgoed gepresenteerd en vervolgens aan de Kamer gestuurd.
– Binnenkort ontvangt de Kamer de beleidsbrief en voorstellen voor de nominatie van immaterieel erfgoed.
– De Kamer ontvangt in mei een beleidsreactie op het WRR-advies over de plaats, de maatschappelijke betekenis en de richting van het cultuurbeleid.
– De minister zegt toe in de adviesaanvraag aan de Raad voor Cultuur inzake een agenda voor het cultuurbeleid en de BIS 2017-2020 óók aandacht te vragen voor:
* de beantwoording van de open vraag te reflecteren op de verdere periode na 2017, met een mogelijk ander politiek en financieel kader;
* de maatschappelijke agenda voor overbodige en belemmerende regelgeving;
* andere vormen van private financiering en verdienmodellen;
* het concept van de culturele hoofdstad Leeuwarden als inspiratiebron;
* het meenemen van nieuwe media in de paragraaf Creatieve industrie;
* de spreidingsgedachte cultuuraanbod in het hele land;
* de administratieve lasten;
* het breder inkleden van aandacht voor jeugd (breder dan alleen cultuureducatie).
> Kijk hier voor
Lees verder…Op het conferentie-gedeelte van Eurosonic Noorderslag verzorgt VPRO-directeur en interim voorzitter van Kunsten ’92 Lennart van der Meulen op donderdag 15 januari een keynote speech.
Onderwerp is de creatieve industrie en hoe het daar verdiende geld grotendeels terechtkomt bij grote multinationals, de rijken der aarde. Hoe keren we dat weer om? In de Volkskrant verscheen op dezelfde dag een interview met van der Meulen.
Er wordt in Nederland veel geld verdiend in media en entertainment, maar dat geld komt lang niet altijd ten goede aan de sector zelf. We hebben de afgelopen decennia veel van onze creatieve industrie in de uitverkoop gedaan. Er bestaan steeds minder zelfstandige mediabedrijven en er opereren steeds meer internationale mediaconcerns op de Nederlandse markt.
Onze media en onze creatieve sector zijn te afhankelijk geworden van grote internationale bedrijven. Dat is slecht voor onze economie en onze cultuur, onze eigenheid en vrijheid. Om onze onafhankelijkheid te herwinnen en zelf vorm te kunnen geven aan onze media en cultuur is een nieuw bewustzijn nodig bij consumenten, bij makers, bij bedrijven en de overheid. Om zelf het heft in handen te nemen, eigen bedrijven en organisaties op te richten en te investeren in een sterke culturele en creatieve infrastructuur.
Leest u hier de volledige tekst van de speech via deze LINK of als bestand:
En bekijkt u hier het
De wereld ligt voor ons open, we brengen steeds meer tijd door op het internet, we zijn individueler dan ooit en we worden ouder. Wat betekent dat, wat zijn de maatschappelijke opgaven voor het Noorden? Tijdens deze bijeenkomst, geïnspireerd op de Cultuurverkenning van de Raad voor Cultuur, onderzoeken we in aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen de verbindende kracht van kunst en cultuur in de samenleving. Hoe speelt de cultuursector hierop in en waar is versterking nodig? Welke verantwoordelijkheid hebben Rijk, provincie en gemeenten? Welke visie hebben de verschillende politieke partijen hierop?
Bijeenkomst onder leiding van Thomas van Dalen
DEEL 1: DE CULTUURAGENDA
Inleidingen en presentaties door o.a.:
Max van den Berg, Commissaris van de Koning in Groningen
Joop Daalmeijer, voorzitter Raad voor Cultuur
Aandacht voor het pamflet ‘Energie voor de regio’ door David van Griethuysen (Het Houten Huis) en Gitta op den Akker (Museum Nienoord)
Praktijkcases door Marcel Mandos, artistiek directeur Noord Nederlands Orkest; Jan Pier Brands, directeur nieuwe poppodium Leeuwarden; Marga Kroodsma, directeur Jonge Harten Festival Groningen; Dorothea van der Meulen, dean Academie Minerva (Hanzehogeschool Groningen).
DEEL 2: POLITICI AAN HET WOORD
Debat met o.a.:
Joop Daalmeijer, voorzitter Raad voor Cultuur
Cultuurwoordvoerders uit de Tweede Kamer: Arno Rutte (VVD), Jasper van Dijk (SP), Jacques Monasch (PvdA)
Wethouders: Groningen: Paul de Rook en Leeuwarden: Sjoerd Feitsma
Gedeputeerden (o.a. Bote Wilpstra en Rein Munniksma) en kandidaat-Statenleden
AANMELDEN VIA INFO@KUNSTEN92.NL
“KUNST CONNECTED NOORD-NEDERLAND” wordt georganiseerd door de Gemeente Groningen, de Raad voor Cultuur en Kunsten ’92 in samenwerking met Eurosonic | Noorderslag en de Hanzehogeschool Groningen. Lees verder…
Mede namens de Reinwardt Academie en het Landelijk Contact van Museumconsulenten willen wij u graag uitnodigen voor de eerste Erfgoedarena van 2015
ERFGOED IN EEN ÜBERDYNAMISCHE WERELD
Kansen zien, pakken en krijgen
14 januari 2015
Door maatschappelijke veranderingen en nieuwe trends veranderen ook het werk en de rol van de erfgoedprofessionals (beroepsgroep). Over en aan erfgoed worden andere vragen gesteld. Wat betekent dat voor het erfgoedwerkveld? Hoe verandert dat mee en hoe gaan we ons erfgoed organiseren?
In tijden van mobiliteit, flexibele schillen, nieuwe organisatievormen, vrijwilligers, éénpitters, collectieven en coöperaties is de vraag hoe we een braindrain of kennisclash voorkomen. Hoe borgen we de overdracht van professionele kennis en kunde over erfgoed? Vindt de maatschappij de bestaande zorg voor het erfgoed nog relevant?
Steeds vaker ontstaan er voor de erfgoedsector nieuwe kansen uit dit soort ontwikkelingen. Het permanent agenderen van de toegevoegde waarde van erfgoed, ook in andere domeinen, is zo’n kans. Dit gebeurt bijvoorbeeld door erfgoed-issues continu en prominent te koppelen aan vraagstukken in andere domeinen, door een museum krachtig te verbinden met zijn fysieke omgeving (landschap, architectuur), door jong talent betaalde werkervaring te laten opdoen, door het erfgoed onderwerp te maken bij bijvoorbeeld zorg en infrastructurele en wateropgaven.
Tijdens deze eerste Erfgoedarena van 2015 onder leiding van Imre Vegh (debat.nl) schetsen Agnes Vugts – provinciaal museumconsulent Limburg (LCM) en Henk Hoogeveen – o.a. werkzaam bij Kunsten ’92, een aantal maatschappelijke trends. Daarna gaan we in gesprek met jong en oud uit de praktijk. Ellen Vreenegoor, programmaleider Eigenheid en Veiligheid van de Visie Erfgoed & Ruimte bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Eli Gehasse, senior Adviseur Cultuurhistorie bij Rijkswaterstaat, en Belle van den Berg, directeur van Museum Hoeksche Waard die in november 2014 de Prijs Jong Monumententalent won tijdens het Nationaal Monumentencongres.
Welke kennis, positie en verantwoordelijkheden delen zij in de praktijk? Hoe maken zij het verschil? En wat denken studenten hierover?
Traditiegetrouw sluiten we af met een informele netwerkborrel.
Met vriendelijke groet,
Het Erfgoedarena team
Wat: | Erfgoedarena – Erfgoed in de Überdynamische wereld, kansen zien, pakken, krijgen. |
Wanneer: | woensdag 14 januari 2015 |
Hoe laat: | 20:00 uur, inloop vanaf 19:30 uur |
Waar: | Reinwardt Academie, Dapperstraat 315, 1093 BS, Amsterdam |
Pers contact: | Pauline van der Pol +31(0)6-42740001 |
Aanmelden: | http://www.reinwardtcommunity.nl/16174/nl/erfgoedarena-01-15 |
Neem ook eens een kijkje op http://www.erfgoedtalent.nl voor kansplaatsen in de erfgoedsector.
(Om uw bezoek aan de Erfgoedarena aan te melden dient u in te loggen op de Reinwardt Community.
Rechts bovenin op http://www.reinwardtcommunity.nl/ ziet u daarvoor de opties:
1.) inloggen met uw Facebook profiel
2.) door een apart profiel aan te maken voor de communitysite.)
Om zicht te krijgen op de praktijk van kunstenaarshonoraria in Nederland is in opdracht van Beeldende Kunst Nederland (BKNL) onderzoek gedaan onder kunstinstellingen (musea en presentatie-instellingen) en beeldend kunstenaars naar honoraria voor kunstenaars bij tentoonstellingen zonder verkoopdoel. Daarmee is een eerste informatieve inventarisatie van de Nederlandse praktijk verkregen. Onder honorarium wordt verstaan: vergoeding voor werk ten behoeve van een tentoonstelling, los van een (on)kostenvergoeding. Het onderzoek is uitgevoerd door bureau APE op basis van interviews onder musea, presentatie-instellingen en beeldend kunstenaars en een web-enquête onder kunstenaars.
Driekwart van de geënquêteerde beeldend kunstenaars maakt bij tentoonstellingen afspraken over enige vorm van betaling. Dit kan een honorarium betreffen of een onkostenvergoeding voor bijvoorbeeld transport- of verzekeringskosten. In twee derde van de gevallen is geen sprake van een honorarium. Als er wel een honorarium wordt geboden ligt dat meestal tussen de 150,- en 3.500,- euro; variërend van een honorarium voor één tentoongesteld werk in een groepsexpositie tot een bedrag voor een solotentoonstelling.
In het rapport worden door kunstenaars en musea ook vormen van niet-financiële honorering benoemd. Zichtbaarheid en professionele ontwikkeling staan daarbij centraal. Vooral grotere bekendheid kan leiden tot nieuwe inkomstenbronnen. Eén op de tien kunstenaars zegt hier financieel baat bij te hebben.
Er bestaat in Nederland geen honoreringsrichtlijn of model met een nationale werking. Ieder museum en iedere presentatie-instelling hanteert een eigen honoreringsbeleid. Uit het onderzoek blijkt dat zowel musea en presentatie-instellingen als beeldend kunstenaars bereid zijn tot betere afspraken en onderlinge afstemming over honorering te komen. Meer dan de helft van de onderzochte musea en presentatie-instellingen heeft aangegeven mee te willen werken aan een pilot hierover.
Behalve een inventarisatie van de Nederlandse praktijk schetst het rapport een historisch perspectief en geeft het een beeld van modellen uit het buitenland voor honorering en vergoeding van kunstenaars.
Beeldende Kunst Nederland (BKNL) is een informeel overleg van organisaties die opkomen voor het belang van beeldend kunstenaars, musea, presentatie-instellingen en galeries in Nederland. BKNL agendeert urgente vraagstukken en onderwerpen die spelen binnen de beeldende kunst. Bij BKNL zijn de volgende organisaties aangesloten: Platform BK, Museumvereniging, FNV Kiem, Kunsten ‘92, de Beroepsvereniging van Beeldend Kunstenaars (BBK), de Nederlandse Galerie Associatie (NGA) en de belangenvereniging voor presentatie-instellingen De Zaak Nu. Het Mondriaan Fonds faciliteert de bijeenkomsten.
Lees verder…AGENDA
Op maandag 3 november vond het Tweede Kamerdebat plaats over de cultuurbegroting van 2015. Bekijk de agenda voor dit debat.
BRIEF
Kunsten ’92 heeft een uitgebreide brief met input voor dit debat aan de cultuurwoordvoerders in de Tweede Kamer gestuurd, met aandachtspunten op het gebied van cultuureducatie, talentontwikkeling, verdienmogelijkheden voor kunstenaars, de gevolgen van de bezuinigingen, zzp’ers in de creatieve sector en de erfgoedwet. Lees onze brief:
In de brief wordt verwezen naar de volgende publicaties:
‘Wat er speelt’ De positie van makers en uitvoerend kunstenaars in de digitale omgeving
door SEO Economisch Onderzoek 2011. Bekijk via deze link
‘Musea voor Mensen’ door de Commissie Putters, oktober 2014. Bekijk via deze link
VERSLAG
Lees ons korte verslag: Lees verder…
De VPRO en IDFA heten de leden van Kunsten ’92 graag welkom bij de documentaire Solo, out of a dream van Jos de Putter, dinsdag 25 november in het Ketelhuis.
Jos de Putter volgde 20 jaar geleden in zijn film Solo, de wet van de favela twee talentvolle voetballertjes uit Rio de Janeiro. Benieuwd naar wat er is terechtgekomen van hun droom, zocht hij hen weer op in Brazilië en maakte een vervolg. Hoe kijken ze terug op hun leven tot nu toe?
Vooraf ontvangen we u graag in de North Sea Jazz Club voor een borrel met buffet.
Het programma is als volgt:
17.45 – 18.45 borrel, buffet en toespraak
North Sea Jazz Club Amsterdam
Pazzanistraat 1
18.45 – 19.00 inloop Ketelhuis
19.00 – 20.30 Solo, out of a dream
Ketelhuis
Pazzanistraat 4
Meld uw komst vóór donderdag 20 november via info@kunsten92.nl
Deze uitnodiging is strikt persoonlijk
U krijgt uw toegangskaart voor Solo, out of a dream bij binnenkomst in de North Sea Jazz Club
Bereikbaarheid Westergasterrein
Auto
Vanuit het noorden: Ring West afslag S 104 (Haarlem). Centrum aanhouden. Rechtsaf bij Haarlemmerweg.
Vanuit het zuiden: Ring West afslag S 103 (Haarlem, Halfweg) via de Haarlemmerweg richting Amsterdam Centrum volgen. Na 1,5 km ziet u aan uw linkerhand de Westergasfabriek.
Parkeren
De Westergasfabriek is een autoluwe omgeving. Parkeren kunt u bij:
Parkeergarage Q Park Westergasfabriek (€ 2.00 per 35 minuten/3,43 per uur)
Van Bleiswijkstraat 8
1051 DG Amsterdam
De European Cultural Foundation (ECF), Kunsten ’92, European Alternatives en Buma Stemra/Cultuur vragen in een brief aan de cultuurwoordvoerders in de Tweede Kamer aandacht voor een aantal prioriteiten in het Europese cultuurbeleid.
De cultuurwoordvoerders in de Tweede Kamer ontvangen deze brief, omdat zij op donderdag 20 november bijeenkomen en zij dan onder meer de vergadering op 25 november van de Europese OJCS-raad (Onderwijs-, Jeugd-, Cultuur-, en Sport) voorbereiden. Klik op de agenda voor het overleg in de Tweede Kamer op 20 november a.s.
De Europese raad voor Onderwijszaken, Jeugd, Cultuur en Sport OJCS bestaat uit de ministers (of staatssecretarissen) van onderwijs, jeugdbeleid en/of cultuur van de lidstaten van de Europese Unie. Op de agenda van deze OJCS-raad op 25 november staan onder andere het EU Werkplan Cultuur 2015 – 2018 en Cultuur in relatie tot de evaluatie van de EU2020 strategie. Lees meer over de agenda voor de vergadering in Brussel van de OJCS-raad op 25 november a.s.:
In de brief vragen de European Cultural Foundation (ECF), Kunsten ’92, European Alternatives en Buma Stemra/Cultuur steun aan de cultuurwoordvoerders om cultuur en creatieve doeleinden op te nemen in de EU 2020-strategie.
Daarnaast zijn 4 prioriteiten geformuleerd:
Talentontwikkeling,
Betere koppeling van onderzoek
Intellectueel eigendom en
Participatory governance
Download hier:
Lees verder…
De Deltacommissaris, de heer W. Kuijken, heeft de BNG BANK ERFGOEDPRIJS 2014 vanmiddag uitgereikt in de Broederkerk te Kampen. Wethouder Arjan van der Weegen van de gemeente Bergen op Zoom ontving onder grote belangstelling een oorkonde en een cheque ter waarde van € 25.000, beschikbaar gesteld door hoofdsponsor BNG Cultuurfonds. De gemeente Kampen, winnaar van 2013, was gastheer van deze feestelijke bijeenkomst en had een dagvullend symposium over erfgoed en water, ‘Te Kampen met erfgoed en water’, aan de uitreiking gekoppeld.
Juryvoorzitter James van Lidth de Jeude:
Bergen op Zoom vonden we, met haar straatbeeld, pleinenplan, stadstuinen en herbestemmingen een stad die haar verouderend uiterlijk tot in de puntjes blijft verzorgen. Het is een gemeente die op veel erfgoedborden tegelijk schaakt en die breed, bestendig en bewust bezig is met haar erfgoed.
De gemeente Bergen op Zoom was samen met Coevorden, Midden Delfland en Rheden in de race voor de prijs: deze vier gemeenten waren genomineerd. De gemeente Rheden, die ook reeds in 2012 was genomineerd, ontving de Tweede Prijs, omdat Rheden het erfgoedbeleid groots aanpakt en haar inwoners er intensief bij betrekt.
De BNG Bank Erfgoedprijs
De BNG Bank Erfgoedprijs is bedoeld om gemeenten te stimuleren om effectief erfgoedbeleid te voeren en elkaar op dit gebied te inspireren. De BNG Bank Erfgoedprijs wordt dit jaar voor de vijfde keer uitgereikt en is een initiatief van het Erfgoedplatform van Kunsten ’92, een samenwerkingsverband van een twintigtal erfgoedorganisaties. BNG Cultuurfonds is hoofdsponsor.
De jury
Juryvoorzitter James van Lidth de Jeude (oud-burgemeester van Deventer en voorzitter bestuur BNG Cultuurfonds), Liesbeth van der Pol (DOK architecten en voormalig Rijksbouwmeester), Karel Loeff (directeur Erfgoedvereniging Heemschut), Andries Ponsteen (directeur Erfgoedhuis Zuid-Holland), Paul Spies (directeur Amsterdam Museum) en Jan van de Voorde (plaatsvervangend directeur Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed).
Lees het juryrapport:
& download hier het .Ralph Lauren Womens Polo Shirts