15 januari 2015

Zet Nederland op de kaart als creatief kennisland

Op het conferentie-gedeelte van Eurosonic Noorderslag verzorgt VPRO-directeur en interim voorzitter van Kunsten ’92 Lennart van der Meulen op donderdag 15 januari een keynote speech.
Onderwerp is de creatieve industrie en hoe het daar verdiende geld grotendeels terechtkomt bij grote multinationals, de rijken der aarde. Hoe keren we dat weer om? In de Volkskrant verscheen op dezelfde dag een interview met van der Meulen.

Er wordt in Nederland veel geld verdiend in media en entertainment, maar dat geld komt lang niet altijd ten goede aan de sector zelf. We hebben de afgelopen decennia veel van onze creatieve industrie in de uitverkoop gedaan. Er bestaan steeds minder zelfstandige mediabedrijven en er opereren steeds meer internationale mediaconcerns op de Nederlandse markt.

Onze media en onze creatieve sector zijn te afhankelijk geworden van grote internationale bedrijven. Dat is slecht voor onze economie en onze cultuur, onze eigenheid en vrijheid. Om onze onafhankelijkheid te herwinnen en zelf vorm te kunnen geven aan onze media en cultuur is een nieuw bewustzijn nodig bij consumenten, bij makers, bij bedrijven en de overheid. Om zelf het heft in handen te nemen, eigen bedrijven en organisaties op te richten en te investeren in een sterke culturele en creatieve infrastructuur.

Leest u hier de volledige tekst van de speech via deze LINK of als bestand: Nederland winwingewest Lennart van der Meulen Noorderslag

En bekijkt u hier het Interview Lennart van der Meulen Volkskrant 15 jan 2014