Kunsten ’92 is de belangenorganisatie voor de hele culturele en creatieve sector, met meer dan 440 leden uit alle disciplines: van de kunsten tot nieuwe media, design, musea en monumenten, en van makers tot organisaties. Met een gezamenlijke stem versterken we het maatschappelijke en politieke klimaat voor cultuur in Nederland.
Wat is Kunsten ’92
Kunsten ’92 versterkt met een gezamenlijke stem het maatschappelijke en politieke klimaat voor kunst en cultuur in Nederland.
Wij hebben dat bijvoorbeeld tijdens de coronacrisis heel concreet gedaan door in nauw contact met alle sectoren en met de politiek de gevolgen van COVID-19 zo goed mogelijk in beeld te brengen, te zoeken naar werkbare oplossingen èn te lobbyen voor steunpakketten en maatwerk in regelgeving.
Kunsten ’92 heeft zich in de afgelopen decennia ontwikkeld tot een niet te missen gesprekspartner van politici, overheden, raden, fondsen en opiniemakers. Beleid en besluitvorming worden op de voet gevolgd en hiaten en problemen aan de orde gesteld. Waar mogelijk dragen we constructieve oplossingen namens de sector aan, bijvoorbeeld ter voorbereiding van debatten in de Tweede Kamer.
En met onze activiteiten rondom verkiezingen proberen wij agendabepalend te zijn. Daarbij werken we intensief samen met onze leden, brancheorganisaties, sectorinstituten – en indien nodig – onderzoekbureaus. Dit heeft ons een wijdvertakt netwerk opgeleverd in de sector maar ook in de bestuurlijke wereld.
Wij proberen de stem van de leden zo goed mogelijk door te laten klinken in alles wat we doen. Kunsten ’92 heeft een breed bestuur, waarvan de leden werkzaam zijn in uiteenlopende disciplines.
Wat doen we concreet
Wij dragen ons doel in verschillende manieren en door middel van verschillende projecten uit:
HET DEBAT AANJAGEN
Zoals tijdens het Paradisodebat, webinars en online paneldiscussies, onder andere in samenwerking met recent Pakhuis de Zwijger en TivoliVredenburg, en congressen zoals de Nationale Dialoog Bouwcultuur.
AGENDEREN EN ONDERZOEKEN
In ons project KUNSTEN2030 verkennen we samen met een brede groep vertegenwoordigers van verschillende disciplines richtingen en interventies om te komen tot een duurzame en robuuste culturele en creatieve sector.
INFORMATIEVOORZIENING
Door middel van regelmatige nieuwsbrieven en onze publicaties.
PROJECTEN
- Taskforce culturele en creatieve sector: Kunsten ’92 is voorzitter en coördinator van de taskforce, die direct bij het begin van de coronacrisis – half maart 2020 – in het leven is geroepen als breed overlegorgaan en gesprekspartner van het kabinet en andere overheden.
- New Creative Deal: Ons pleidooi richting de politiek, ontwikkeld in samenwerking met de Federatie Creatieve Industrie. Hierin omschrijven wij onze visie en veelomvattend plan voor een krachtig herstel èn vernieuwing van de culturele en creatieve sector.
- Fair Practice Code: Kunsten ‘92 heeft deze code in samenwerking met makers in 2017 ontwikkeld, en is nu hoeder van de code. Ook tijdens de coronacrisis zetten we het belang van de code centraal. We ontwikkelen de code verder door en ondersteunen de toepassing van de code. Dit doen we met werksessies en presentaties bij onder andere diverse brancheverenigingen, regionale interdisciplinaire bijeenkomsten, congressen en opleidingen.
- Erfgoedplatform en Europaplatform: Als coördinator van deze samenwerkingsverbanden biedt Kunsten ‘92 betrokkenen binnen deze sectoren de mogelijkheid om gezamenlijk te lobbyen en om mee te denken en te discussiëren over ontwikkelingen binnen deze thema’s.
- BNG Bank Erfgoedprijs. Kunsten ‘92 organiseert sinds 2010 een nationale prijs die wordt toegekend aan de gemeente met het beste beleid op het gebied van erfgoed.
Geschiedenis
Wat was de aanleiding voor het oprichten van de eerste bovensectorale belangenvereniging van de culturele sector in Nederland? Waar staat de naam Kunsten ’92 eigenlijk voor?
In mei 1992 presenteerde Hedy d’Ancona, de toenmalige minister van WVC, het Kunstenplan (de voorloper van de huidige cultuurnota), voor de periode 1993-1996.
Dit plan leidde tot een storm van kritiek van het kunstenveld: gericht op zowel de inhoudelijke visie van de minister, als op het systeem van het kunstenplan en de bijbehorende procedures. In principe was men het eens met de uitgangspunten in het Kunstenplan 93-96: de bevordering van kwaliteit, variëteit, internationalisering, publieksparticipatie en samenwerking met de media. Maar, stelde men, de concrete beleidsvoornemens van d’Ancona zouden leiden tot het tegendeel van hetgeen zij voor ogen zei te hebben. Bovendien waren er door de minister grote bezuinigingen op de sector gepland, met name op de podiumkunstensector, en dreigden twee omroeporkesten opgeheven te worden.
Naar aanleiding van deze plannen kwamen op een zaterdagochtend diezelfde maand ongeveer tachtig verontwaardigde representanten uit de hele culturele sector bij elkaar in het Concertgebouw te Amsterdam, onder leiding van Frans de Ruiter (toen directeur van het Koninklijk Conservatorium Den Haag) en Martijn Sanders (in die tijd directeur van het Amsterdamse Concertgebouw). De tachtig instellingen verbonden zich tot de actiegroep Kunsten ’92, waarna woelige protesten, interviews, speeches en manifesten volgden. Uitmondend in de oprichting van de Vereniging voor kunst, cultuur en erfgoed, Kunsten ’92 op 7 november 1992.
Er werd voor een verenigingsstructuur gekozen, om daarmee een directe link tussen kunstenaars, culturele instellingen en de politiek te bewerkstelligen. Frans de Ruiter zegt in het eerste jaarverslag van de vereniging over de oprichting: “Zo’n gezamenlijke vereniging was er niet en is dus nodig. Het speelveld bestaat uit de kunsten in den brede: orkesten, theatermakers, filmmakers, dansgezelschappen, literaire, beeldende en scheppende kunsten, monumentenzorg, podia, koepels en fondsen. Nooit spraken zij met één stem. Tot 1992. Dat heeft het Kunstenplan 1993-1996 dan nog aan goeds opgeleverd. Een massale beweging van alle richtingen en genres.”
Met de publicatie ‘Waarom kunst moet’, die tijdens de Uitmarkt van 1994 verscheen, gaf de vereniging haar geloofsbrief af aan het grote publiek: “Kunsten ’92 wil serieuze aandacht voor kunst, cultuur en cultuurbehoud in de verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen en vraagt het kunstminnende publiek daar op te letten. Een politicus die wil bezuinigen kan zich immers geen betere bondgenoot wensen dan onverschilligheid.” 1% van de Rijksuitgaven voor kunst, cultuur en erfgoed was het hoofddoel: “dan pas is er sprake van beleid dat zoden aan de dijk zet. Het is een investering die zichzelf zal terugbetalen. Niet alleen met het oog op de uitgebreide arbeidsmarkt en de bloeiende toeristische industrie, maar vooral voor de mensen die met kunst willen leven: u en wij, onze kinderen, het publiek van nu en de toekomst.”
Vanaf die tijd heeft Kunsten ’92 een grote rol gespeeld in het cultuurpolitieke debat en is uitgegroeid tot een vereniging met meer dan 435 leden. Hot items waren destijds: een dreigend gebrek aan mogelijkheden voor jonge kunstenaars, de schrikbarende verwaarlozing van de Nederlandse monumenten en de noodzaak van een kwaliteitstelevisienet met op vaste tijden programma’s over kunst en cultuur. De WWIK kwam kort daarna, en een Deltaplan Cultuurbehoud. Een verlaagd BTW-tarief, meer aandacht voor cultuureducatie, internationaal en intercultureel cultuurbeleid, innovatie: al deze onderwerpen zijn door Kunsten ’92 geagendeerd en steeds in het licht geplaatst van de noodzaak van stimulerend cultuurbeleid waarin de kunst centraal staat.
Als Kunsten ’92 niet al in 1992 was opgericht, dan zou het nu alsnog moeten gebeuren. Door de komst van het kabinet Rutte I, gecombineerd met de economische crisis, zijn kunstenaars en culturele instellingen in zwaar weer terechtgekomen. De sector is getroffen door ongekend zware bezuinigingen, waarbij marktwerking en ondernemerschap uitgangspunt zijn en de overheid zich verder terugtrekt uit het publiek domein. De vele rapporten over het economische en maatschappelijke belang van deze sector ten spijt.
Vanaf 2012 werd de toon vanuit de politiek positiever, met het aantreden van het kabinet Rutte II (beëdigd op 5 november 2012). Minister Jet Bussemaker benadrukte keer op keer het belang van kunst en cultuur voor de samenleving en heeft cultuureducatie en talentontwikkeling tot speerpunten benoemd. Het beleid veranderde echter niet fundamenteel.
Het kabinet Rutte III, gestart op 26 oktober 2017, investeerde wel in kunst, cultuur en erfgoed: van € 25 miljoen in 2018, € 50 miljoen in 2019 naar €80 miljoen in 2020 en €80 miljoen in 2021. Minister Ingrid van Engelshoven (D66) stelde tijdens haar eerste publieke optreden, bij de uitreiking van de Johannes Vermeerprijs op 30 oktober 2017, direct dat het grote belang – èn de instrinsieke waarde – van kunst en cultuur voor de samenleving door het gehele kabinet wordt onderstreept. Door de coronacrisis heeft haar ministerschap vanaf maart 2020 een andere urgentie gekregen, gericht op het organiseren van steun(pakketten) voor de culturele en creatieve sector. Met het aantreden van staatssecretaris Gunay Uslu (D66) in januari 2022 zien wij ons pleidooi voor fair practice en fair pay, en onze zorg om zzp’ers en kunstenaars, prominent terug in de beleidsplannen.
Kunsten ’92 zoekt met haar leden permanent naar toekomstperspectieven, die worden gedeeld door politiek, publiek en bedrijfsleven. Zoals bijvoorbeeld de Arbeidsmarktagenda (2017), met actiepunten voor het arbeidsmarktbeleid van de gehele culturele en creatieve sector, die met alle relevante betrokkenen is opgesteld. Deze agenda is tot stand gebracht in nauwe samenwerking met de Federatie Creatieve Industrie; deze bundeling van krachten heeft zijn beslag gekregen in al onze verdere activiteiten. Onderdeel daarvan was de – nog altijd agendabepalende – in 2017 door kunstenaars o.l.v. Kunsten ’92 opgestelde Fair Practice Code, de gedragscode voor ondernemen en werken in kunst, cultuur en creatieve industrie.
Direct bij het uitbreken van de coronacrisis richtte Kunsten ’92 op 16 maart 2020 de Taskforce culturele en creatieve sector op, een samenwerkingsverband van ruim 100 branche-, beroeps- en belangenorganisaties. Deze verbreding van de belangenbehartiging heeft onze slagkracht verder versterkt.
Begin maart 2021 is de New Creative Deal aan de politiek gepresenteerd: een ambitieus en veelomvattend plan voor een krachtig herstel èn vernieuwing van de culturele en creatieve sector, dat ook voor de formatie wordt ingezet.
In ons project KUNSTEN2030 verkennen we samen met een brede groep vertegenwoordigers van verschillende disciplines richtingen en interventies om te komen tot een duurzame en robuuste culturele en creatieve sector.
Lees HIER meer in onze Activiteitenoverzichten.
Website
Website ontwerp: OVERHAUS
[Matthew van Ede van de Pals, Wouter Overhaus, Arjan Vriezen en Sheila Bunink]
Gebruikt font: ‘Bolo’ ontworpen door Matthew Ede van de Pals
Google Translate Disclaimer
Om deze website ook in het Engels beschikbaar te stellen maken wij gebruik van een Google Translate plug-in. NB: niet alle tekst wordt nauwkeurig vertaald, in sommige gevallen misschien zelfs helemaal niet.