Op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur heeft het CBS een derde editie van de satellietrekening cultuur en media samengesteld.
Deze satellietrekening beschrijft de bijdrage van cultuur en media aan de Nederlandse economie (bbp, werkgelegenheid, consumptie e.d.) voor de jaren 2015, 2018 en 2022. Het betreft: Media, Podiumkunsten, Audiovisueel, Letteren, Beeldende kunst, Erfgoed, Onderwijs, Interdisciplinair, Reclame en Architectuur en ontwerp. Hierbinnen is reclame het grootste domein.
Bijdrage aan het bruto binnenlands product*
De bruto toegevoegde waarde uit de productie van cultuur- en mediaproducten en diensten bedroeg 33 miljard euro in 2022. Het aandeel van de cultuur en media goederen en diensten was daarmee goed voor 3,3 procent van het bbp. De arbeidsinzet voor deze productie was 331 duizend arbeidsjaren, dat is 4,1 procent van de totale werkgelegenheid in Nederland (8.164 arbeidsjaren).
* Bruto binnenlands product
De bruto toegevoegde waarde van een product of dienst geeft aan hoeveel waarde een bedrijf in het productieproces toevoegt aan de ingekochte grondstoffen, halffabricaten en diensten. De totale bruto toegevoegde waarde van alle in Nederland geproduceerde goederen en diensten noemen we het bruto binnenlands product (bbp). Het bbp bedroeg in 2022 bijna 994 miljard euro.
LEES HIER DE VOLLEDIGE SATELLIETREKENING CULTUUR EN MEDIA
6 mei 2025