Kamerdebat cultuurbeleid 2021 – 2024 afgerond met moties
In de nacht van 4 op 5 juli 2019 hebben de stemmingen plaatsgevonden over moties naar aanleiding van het debat over de Uitgangspuntennotitie voor het cultuurbeleid 2021-2024 van minister Van Engelshoven. Daarmee is weer een fase afgerond in het proces dat moet leiden tot een nieuwe inrichting van het cultuurstelsel. Lees ook ons bericht: Knelpunten niet opgelost in Kamerdebat
Moties
Over de ’s avonds ingediende moties is ’s nachts gestemd. De moties en de stemmingsuitslagen vindt u HIER. Wij geven hier een eerste samenvatting:
Voor literair vertalers zegde de minister meteen 4 keer 2 ton toe via het Letterenfonds.
Moties die werden aangenomen betreffen de volgende zaken: gratis gebruik van bibliotheken tot 18 jaar; één programma leesbevordering vergelijkbaar met Cultuureducatie met Kwaliteit; een commissie die de regeldruk in het vrijwilligersbeleid gaat onderzoeken; tripartite overleg tussen overheid, omroep en filmsector; onderzoek naar o.a. heffingen; muzikaal erfgoedbeleid; advies van erfgoedinspectie over behoud fotografisch erfgoed.
Voorts ging de Kamer akkoord met een aanscherping van de functie ontwikkelinstellingen in de BIS (motie Belhaj en motie Ellemeet), een belangrijkere plek voor het criterium ‘geografische spreiding’ in het beoordelingskader van de Raad voor Cultuur (motie Aartsen en Geluk-Poortvliet) en het informeren van de Kamer vóór 1 februari 2020 over de daadwerkelijke kosten van de implementatie van de Fair Practice Code in de gehele culturele sector (motie Asscher). Een van de verworpen moties is de motie Kwint, waarin de regering wordt verzocht af te zien van de bezuiniging bij het Fonds Podiumkunsten werd verworpen. De Volkskrant bericht hier vanochtend ook over.
Waar staan we?
Er heerst binnen de sector nog steeds veel onzekerheid over de inrichting van het bestel, met name waar het gaat over verbreding en vernieuwing en de samenhang van beleid tussen fondsen en BIS. Het betreft hier vele disciplines, binnen de beeldende kunst (waaronder presentatie-instellingen en musea), de podiumkunsten (ook jeugdtheater en pop), festivals, de creatieve industrie (o.a. mode, design en nieuwe media), letteren, erfgoed, film/media (o.a. heffingen, filmproductie en de omroep), educatie en participatie, postacademische instellingen, internationaal, enzovoort. Daarnaast zijn er in de hele culturele en creatieve sector zorgen over het ontbreken van de benodigde middelen om de Fair Practice Code op een verantwoorde manier te kunnen toepassen. Enkele moties en toezeggingen bieden ruimte om het gesprek verder te voeren, ook richting Prinsjesdag, het begrotingsdebat aanstaande november en daarna.
Hoe verder?
Op basis van het advies van de Raad voor Cultuur over het nieuwe cultuurstelsel Cultuur dichtbij, dichtbij Cultuur heeft de minister begin juni haar Uitgangspuntenbrief cultuurbeleid 2021 – 2024 gepresenteerd. Het debat in de Tweede Kamer hierover is voorlopig afgerond, na een Hoorzitting op 20 juni jl., het Kamerdebat op 27 juni jl. en daaruit voortvloeiend de Stemmingen van gisteravond 4 juli jl. Wanneer dit najaar de subsidieregelingen zijn vastgesteld, kunnen instellingen hun aanvraag gaan schrijven voor de BIS. Daarvoor hebben zij tot 1 februari 2020 de tijd.
De Raad voor Cultuur gaat, nadat ook de stedelijke regio’s hebben ‘gereflecteerd’ op de aanvragen van de instellingen, een advies uitbrengen over deze aanvragen. Op basis van dat advies, dat in mei 2020 wordt gepubliceerd, zal de minister de Cultuurnota 2021-2024 vaststellen en op Prinsjesdag 2020 publiceren. Voor aanvragen bij de Rijkscultuurfondsen geldt een iets ander tijdspad.
Lobby vanuit de cultuursector | Overzicht van brieven en reacties
Zeer vele organisaties, kunstinstellingen, koepels, samenwerkingsverbanden (ook van overheden) hebben de afgelopen periode heel helder aangegeven wat zij belangrijk vinden, meestal ten behoeve van het grotere geheel van de culturele sector. Dit gebeurde rondom vier momenten: 1. Na de presentatie van het advies van de Raad voor Cultuur. 2. Na de presentatie van de Uitgangspunten 2021 – 2024 door de minister en in aanloop naar het Tweede Kamerdebat. 3. Voor de Hoorzitting (alle uitgenodigde sprekers hadden van tevoren een ‘position paper’ moeten inleveren bij de Kamer). 4. Na het Tweede Kamerdebat.
We hebben geprobeerd zoveel mogelijk van deze brieven en reacties te verzamelen en we zetten ze via de volgende links op een rijtje:
* Reacties op het advies van de Raad voor Cultuur: Klik
* Reacties op de Uitgangspunten van de minister (en richting het Kamerdebat): Klik
* Position papers voor de Hoorzitting: Klik
* Brieven ná het Tweede Kamerdebat: Klik
Lees verder…
Afgelopen donderdagavond vond in de Tweede Kamer het debat plaats over de Uitgangspuntenbrief van minister van Engelshoven. In deze brief worden de contouren vastgelegd voor het cultuurbeleid in de periode 2021- 2024. U kunt het debat HIER terugkijken, het uitgeschreven verslag zal spoedig op de website van de Tweede Kamer verschijnen. Aanstaande donderdagavond 4 juli dienen de Kamerleden moties in n.a.v. het debat. De exacte tijd is nog niet bekend. Voor dit bericht beperken wij ons tot een aantal urgente onderwerpen.
De Kamerleden lieten zich tijdens het debat in meerderheid positief uit over de plannen van de minister om eerlijke beloning èn tegelijkertijd verbreding en vernieuwing in de basisinfrastructuur door te voeren.
Wat echter in het debat niet duidelijk is geworden is hoe de minister deze doelstellingen gaat realiseren binnen het bestaande budget. De vraag is of zij de juiste keuze maakt door nu middelen te gaan verschuiven.
Eerlijke beloning en Fair Practice
De basis voor fair practice wordt gevormd door de vijf waarden Solidariteit, Transparantie, Bestendigheid, Diversiteit en Vertrouwen. Behalve een mentaliteitsomslag is financiering nodig.
Uit onderzoek van Kunsten ’92 naar zes deelsectoren was al gebleken dat, naast jaarlijkse indexering, voor verantwoorde invoering van de Fair Practice Code er minimaal € 27 miljoen euro nodig is. Voor de gehele sector is dat meer.
De minister gaf aan dat het kabinet dat geld er vooralsnog niet voor uittrekt. Vervolgens liet zij in het midden wat de gevolgen voor de sector zouden kunnen zijn: bijvoorbeeld duurdere kaartjes, minder aanbod of minder werkgelegenheid. Wel zegde de minister toe vervolgonderzoek in andere deelsectoren te laten uitvoeren. Met name voor festivals, film, pop en podia is nog onbekend wat de gevolgen zullen zijn van invoering van de Fair Practice Code.
Verschillende Kamerleden zeiden van de minister te verwachten dat zij zich inspant om hier meer middelen voor beschikbaar te stellen. En dat de kunstenaars zelf er niet voor zouden moeten opdraaien. Als zelfs de premier bedrijven oproept om betere Cao’s af te sluiten zou dat in de cultuursector zeker moeten. Kamerlid Lodewijk Asscher: “Op déze lonen heeft de premier invloed. Als het kabinet hier geen geld voor uittrekt, zijn het holle woorden van de premier.”
Verbreding en vernieuwing
Grote zorgen zijn er in de Tweede Kamer èn in het veld, met name bij de podiumkunsten, over de manier waarop de minister verbreding en vernieuwing in de BIS wil realiseren. De minister wil nieuwe makers en genres een plek geven door een nieuwe functie ontwikkelinstellingen in de BIS te creëren. De Tweede Kamer en de cultuursector hebben met deze constructie van nieuwe ontwikkelinstellingen om verschillende redenen een probleem: ten eerste omdat de financiering hiervan uit een korting op de meerjarig gesubsidieerde instellingen bij het Fonds Podiumkunsten van € 8,6 miljoen moet komen. Dat budget werd in 2013 al gekort met 13 miljoen euro en zou nu, in tijden waarin er geld te verdelen is, worden teruggebracht tot ver onder de helft van wat er zes jaar geleden nog mogelijk was. Het middenveld van muziek, theater en dans wordt sterk gekort, juist daar waar vernieuwing, doorstroming spreiding en diversiteit vandaan komt. Het gaat om vitale instellingen die ruimschoots voldoen aan de prestatie-eisen.
Ten tweede is het zorgelijk omdat ontwikkelinstellingen van bewezen kwaliteit in de podiumkunsten niet in aanmerking lijken te komen voor een ontwikkelplek in de BIS. Deze instellingen dreigen niet bij het Fonds Podiumkunsten terecht te kunnen (vanwege de bezuiniging van € 8,6 miljoen) en dus ook niet in de BIS. Dat leidt tot onherstelbare schade. De cultuursector vreest dat deze onduidelijkheid en budgetkrapte precies tot het omgekeerde zullen leiden van wat de Uitgangspuntennotitie beoogt: verbreding en vernieuwing in kunst en cultuur komen op de tocht te staan.
Reacties uit het veld
Lees HIER ALLE BRIEVEN EN REACTIES die naar aanleiding van het Kamerdebat zijn gestuurd, door: De initiatiefnemers van de Fair Practice Code | Artistiek leiders en podia | De geselecteerden voor het Nederlands Theaterfestival | De Verenigde Podiumkunstenfestivals. Plus een artikel in NRC door drie brancheverenigingen. Lees verder…
Op donderdag 27 juni a.s. vindt het Tweede Kamerdebat plaats over de brief Uitgangspunten cultuurbeleid 2021 – 2024 van minister van Engelshoven. Kunsten ’92 stuurde een reactie op deze uitgangspuntenbrief aan de cultuurwoordvoerders.
REACTIE KUNSTEN ’92 OP UITGANGSPUNTENBRIEF MINISTER VAN ENGELSHOVEN
In de brief schrijft Kunsten ’92 onder meer dat de ambities en inzet van de minister door de sector en door de Raad voor Cultuur worden gedeeld. Er is breed draagvlak voor een verbreding van de basisinfrastructuur die meer recht doet aan samenhang en diversiteit van het bestel en het publiek. Met extra investeringen, minder regelgeving, de inzet op een beter draagvlak vanuit de regio, cultuureducatie en -participatie hoger op de agenda, en fair practice als inzet voor een sterke cultuursector.
Maar nu de plannen tot 2024 op tafel liggen, wordt (wederom) duidelijk dat de kaders voor het cultuurbeleid knellen, in inhoudelijke, maar vooral in financiële zin. De door minister én sector gewenste ontwikkeling kan in het huidige financiële kader niet worden gerealiseerd.
De brief van Kunsten ’92 gaat in op o.a. de Fair Practice Code, verdienmodellen, cultuureducatie en -participatie, podiumkunsten, ontwikkelinstellingen, de benodigde extra investeringen en samenhang in het cultuurbeleid. De brief sluit af met een wens: “We leven in een tijdsgewricht waarin zowel in de politiek als in de samenleving echte perspectiefveranderingen plaatsvinden. Het vergt altijd moed om nieuwe paden te betreden en oude denkbeelden los te laten. Het bijzondere aan de culturele en creatieve sector is dat precies dàt permanent onderwerp van onderzoek en gesprek is. Wij wensen het de regering en Tweede Kamer toe dat zij echt stappen durven zetten om met ons te investeren in de verbeelding. Daar profiteert de hele samenleving van”.
Het Tweede Kamerdebat is op donderdag 27 juni 2019 om 17.00 uur. Lees HIER de agenda voor het debat. Lees verder…
Op donderdag 20 juni 2019 vindt in de Tweede Kamer van 14.30 tot 20.30 uur een Rondetafelgesprek (Hoorzitting) plaats over de Uitgangspuntennotitie cultuurbeleid 2021-2024 van minister van Engelshoven. Hierbij zijn de cultuurwoordvoerders aanwezig. In vijf rondes zijn vertegenwoordigers uit de cultuursector uitgenodigd om in te spreken en vragen te beantwoorden. Zij hebben allen van te voren hun inbreng (position papers) aan de Tweede Kamer gestuurd. Ook voorzitter Jan Zoet van Kunsten ’92 spreekt, in het eerste blok dat om 14.30 uur start. Iedere spreker krijgt zeer korte spreektijd.
Lees HIER de lijst en het schema van uitgenodigde instellingen/sprekers en alle position papers.
LET OP: DIT JAAR VINDT HET PARADISODEBAT EENMALIG OP EEN ANDERE LOCATIE PLAATS:
IN DE RABOZAAL VAN INTERNATIONAAL THEATER AMSTERDAM (ITA), LEIDSEPLEIN A’DAM
Kom op zondag 25 augustus 2019 naar het jaarlijkse Paradisodebat, waar kunstenaars en politici elkaar ontmoeten om te debatteren over actuele thema’s in het cultuurbeleid. Altijd in het perspectief van bredere ontwikkelingen in de maatschappij.
GEEF KUNST DE RUIMTE
“Sous les pavés, la plage! De verbeeldingskracht en ontwerpen voor gedragsverandering en vernieuwing komen uit de cultuursector.” Floris Alkemade, Rijksbouwmeester
De kunst gaat zijn gang. Terwijl het publiek geniet van de prachtigste voorstellingen en tentoonstellingen, en kunstenaars en creatieven op tal van terreinen onverstoorbaar doorwerken om de wereld om hen heen te verbeelden en vorm te geven, wordt hard gewerkt aan een cultuurbeleid waarbinnen kunst en cultuur kunnen bloeien en een zo groot mogelijke impact hebben op de samenleving.
Er is in de afgelopen jaren veel gedebatteerd over een betere worteling van kunst en cultuur in onze maatschappij. Er zijn plannen gesmeed, nota’s geschreven, mooie intenties uitgesproken. Maar worden ze ook waargemaakt? ‘Kunst is regeringszaak’, zei Emanuel Boekman in 1939 en het is de taak van de overheid om de kunst de ruimte te geven: Geef opdat zij kunnen geven (Do ut des). Hoe staan we er nu voor?
Nu de plannen voor een nieuw stelsel klaarliggen komt het erop aan: Zijn gemeenten, provincies en het Rijk echt bereid om zich gezamenlijk in te spannen voor een bloeiende kunst- en cultuursector? En welke beelden hebben zij daarbij? Aan kunstenaars en creatieven, aan politici en bestuurders vragen we wat hun vergezicht is en in hoeverre zij daar verantwoordelijkheid voor willen nemen.
Met o.a. de Akademie van Kunsten, gedeputeerden, wethouders en Tweede Kamerleden, onder leiding van Lex Bohlmeijer (o.a. Radio 4).
Datum: Zondag 25 augustus 2019
Tijd: 16.00 – 18.00 uur (zaal open 15.30 uur)
Locatie: Rabozaal van Internationaal Theater Amsterdam (ITA), Leidseplein in Amsterdam
Binnenkort volgt meer informatie over programma, sprekers en aanmelden.
Het Paradisodebat wordt georganiseerd door Kunsten ’92, ACI (Amsterdamse Culturele Instellingen), Paradiso en de Akademie van Kunsten. Lees verder…
In de media
Het is u vast niet ontgaan: er is er de afgelopen tijd veel aandacht in de media voor Fair Practice in de culturele en creatieve sector. Er verschenen artikelen in o.a. Trouw, Financieel Dagblad en op NU.nl naar aanleiding van ‘Op weg naar het nieuwe normaal‘, het onderzoek naar de meerkosten van de toepassing van de Fair Practice Code in de culturele en creatieve sector.
In Standpunt.nl op NPO Radio 1 spraken o.a. Gijs Scholten van Aschat en andere kunstenaars over fair practice in de kunstsector. Tweederde van de luisteraars stemde positief op de stelling dat Nederlanders meer aandacht moeten hebben voor kunst en cultuur. Gisteren nog spraken acteurs in het televisieprogramma Dit isM over de moordende concurrentie, scheve machtsverhoudingen en lage lonen in de toneelwereld.
Lees ook het interessante interview over de Fair Practice Code in het magazine van Fonds Podiumkunsten. Henk Vinken looft in dit artikel de Fair Practice Code als kans voor omdenken: “Solidariteit hoort een leidend principe te zijn in de hele productieketen. Dan kun je ook je rug recht houden.”
Kunsten ’92 deelt de interviews, publicaties en onderzoeken aangaande de Fair Practice Code via Facebook en LinkedIn. Follow en share!
De Fair Practice Code
De Fair Practice Code is een gedragscode voor ondernemen en werken in kunst, cultuur en creatieve industrie. De code nodigt uit tot kritische reflectie en biedt een handreiking voor hoe de sector samen tot een toekomstbestendige arbeidsmarkt en beroepspraktijk komt. De nieuwste versie (januari 2019) van de Fair Practice Code staat online op de website http://www.fairpracticecode.nl. Het boekje is ook in drukvorm te verkrijgen. Vraag een exemplaar aan bij ons.
Wat is ’Fair’ eigenlijk? Doe de online Quickscan!
Op de website http://www.fairpracticecode.nl staat een online Quickscan, die je helpt om met tien vragen na te denken over de kernwaarden waarop de code is gebaseerd, en hoe je ernaar handelt. Bij het doorlopen van de scan vind je links naar bestaande afspraken in cao’s, honorariumrichtlijnen, scholing en nog veel meer. Een schat aan informatie, die voortdurend geactualiseerd wordt.
Toolkit
Het samen blijven doorontwikkelen en toepassen van de Fair Practice Code is de gedeelde verantwoordelijkheid van de hele sector. Wie de code toepast, wordt gevraagd dit ook (publiekelijk) uit te dragen. Dat kan bijvoorbeeld door een verantwoording in de jaarverslagen, vermelding op je website of in gesprekken met je samenwerkingspartners of publiek. Hierdoor wordt kennis over de Fair Practice Code verspreid en de toepassing ervan gestimuleerd. We stellen het logo en andere uitingen gratis beschikbaar. Ga hier naar onze Toolkit met logo’s.
Presentatie, panelgesprek of workshop?
We delen graag onze kennis en ervaringen. Kunsten ‘92 biedt daarom presentaties en lezingen over de Fair Practice Code aan. Zo gaf Yvonne Grootenboer onlangs een lezing op de INDUSTRY DAY in Leiden. Ook is er een groot aantal experts beschikbaar voor panelgesprekken over de Fair Practice Code. Aanstaande 28 juni neemt bijvoorbeeld Kees Lamers van de VNPF deel in een panelgesprek over dit thema tijdens inJazz. Vraag meer informatie aan bij Pien van Gemert, Kunsten ’92, fairpracticecode@kunsten92.nl.
Vanaf augustus 2019 kun je ook de Fair Practice Code Workshop aanvragen. Deze is af te nemen door één organisatie of door een hiervoor speciaal samengestelde groep werk/opdrachtgevers of -nemers in de culturele sector of creatieve industrie. Meer informatie volgt binnenkort.
Hoe nu verder?
Kunsten ‘92 heeft een tijdelijke projectorganisatie opgezet, die zorg draagt voor de implementatie, verdieping en promotie van de Fair Practice Code. Projectleider is Pien van Gemert.
De code zal vertaald moeten worden naar concreet gebruik. Dat gaat stapsgewijs en moet voortdurend gemonitord worden. De komende twee jaar zullen best practices, valkuilen en proeftuinen de input zijn voor de verdere ontwikkeling van de code. De projectorganisatie vertaalt learnings uit de praktijk en ontwikkelt concrete adviezen voor een duurzame toekomst van de culturele en creatieve sector.
Voor de inhoudelijke verdere ontwikkeling van de online Quickscan wordt momenteel een werkgroep van professionals en experts opgericht en werkt Kunsten ’92 uiteraard nauw samen met werkgevers, opdrachtgevers, werknemers, kunstenaars, zelfstandigen, ondersteuners, fondsen, bonden, organisaties en overheden. Kunsten ’92 is lid van de Regiegroep van de Arbeidsmarktagenda voor de culturele en creatieve sector, waarvan de Fair Practice Code een belangrijk onderdeel is.
Kunsten ’92 richt een aantal focusgroepen op die met regelmaat reflecteren op de implementatie van de code, organiseert de komende tijd i.s.m. anderen een aantal themabijeenkomsten en brengt in 20/21 een publicatie uit.
De code is nooit af. Help hem door ontwikkelen!
De minister vroeg op 21 januari j.l. in TivoliVredenburg expliciet om haar de achterkant van de praktijk te laten zien. Daarom halen wij heel graag de vele verhalen op uit de culturele sector en de creatieve industrie: de best practices en de falingen en delen we die met elkaar. Zou je je verhaal willen delen? Praat je graag mee? Waar loop jij tegen aan? Wat is er juist goed gegaan? Neem contact op met fairpracticecode@kunsten92.nl. Alvast bedankt! Lees verder…
PERSBERICHT | 16 MEI 2019
Kunsten ’92 heeft, met ondersteuning van OCW, laten onderzoeken wat het minimaal extra kost om voor structureel gesubsidieerde instellingen in de cultuursector tot eerlijke betaling te komen. De culturele en creatieve sector is een professionele sector die ernaar streeft om fatsoenlijk te belonen en heeft daarom zelf het initiatief genomen om te laten berekenen welke minimale meerkosten op korte termijn zijn gemoeid met de toepassing van de Fair Practice Code * en met de indexering van lonen en tarieven. Het onderzoek wordt vandaag aan minister van Engelshoven overhandigd.
Aanleiding voor dit onderzoek is de zorgwekkende arbeidsmarktsituatie van veel werkenden in de culturele en creatieve sector (zoals in verschillende rapporten en verkenningen in de afgelopen jaren vastgesteld door onder meer SER en Raad voor Cultuur) en het besluitvormingstraject over de cultuurstelselperiode 2021 – 2024. De minister spreekt hier in juni over met de Tweede Kamer.
Het onderzoek is uitgevoerd in een aantal deelsectoren: meerjarig gesubsidieerde podiumkunsten (vier genres: theater, dans, muziektheater en muziek), alle middelgrote en grote musea, en alle presentatie-instellingen voor beeldende kunst. Bovendien betreft het dat deel van de culturele en creatieve sector waarvoor de rijksoverheid primair de financiële verantwoordelijkheid draagt. De berekende meerkosten gaan uit van de huidige omvang van de sector.
De minimale meerkosten van de Fair Practice Code bedragen in totaal € 25,4 miljoen (loonpeil 2021). Deze meerkosten bestaan voor iets minder dan de helft uit een compensatie voor onbetaald structureel overwerk en voor ruim de helft uit een compensatie voor tekortschietende beloning (ten opzichte van een bestaande cao of beloningsrichtlijn).
Daarnaast moet rekening worden gehouden met de indexering (loonstijging): om de beloning van werkenden in de onderzochte delen van de culturele en creatieve sector gelijke tred te laten houden met de rest van de economie (2017 – 2021) is een bedrag van € 64,7 miljoen nodig.
>Uit het onderzoek komt naar voren dat het mogelijk is om met relatief kleine bedragen knelpunten bij vele kleinere instellingen al op korte termijn op te lossen. Hiervoor kunnen middelen uit het nog beschikbare budget (ca. € 28 miljoen van de € 80 miljoen van het regeerakkoord) worden aangewend.
> Prijs- en loonkostenindexatie in de cultuursector dient gelijke tred te houden met de rest van de economie en moet daarom structureel jaarlijks toegekend worden.
> Fatsoenlijke beloning in de cultuursector is niet alleen de verantwoordelijkheid van de Rijksoverheid, maar evenzeer van provincies en gemeenten.
> Opdracht aan het culturele veld is om oplossingen te zoeken binnen bestaande cao’s en richtlijnen, die voor verbetering vatbaar zijn. Waar cao’s en richtlijnen ontbreken zal de sector die zelf moeten ontwikkelen; hierin kunnen het veld en in het bijzonder de sociale partners hun verantwoordelijkheid nemen.
> De personeelsopbouw binnen organisaties is ook een punt van aandacht voor de cultuursector: in het algemeen zijn de onderzochte deelsectoren buitengewoon sterk geflexibiliseerd.
> De meerkosten voor nog niet onderzochte onderdelen van de culturele en creatieve sector zullen nader in kaart moeten worden gebracht.
LEES HIER HET VOLLEDIGE RAPPORT
O.A. TROUW, FINANCIEEL DAGBLAD EN NU.NL BESTEDEN AANDACHT AAN HET ONDERZOEK
*De in 2017 gelanceerde Fair Practice Code vormt een normatief kader voor duurzaam, eerlijk en transparant ondernemen en werken in de culturele en creatieve sector. De code is een van de agendapunten uit de Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve sector. Kunsten ’92 is als ‘aanjager’ van dit agendapunt verantwoordelijk voor de uitvoering en implementatie van de Fair Practice Code.
De cultuursector heeft in een brief aan minister van Engelshoven het belang van Europese programma’s en middelen voor cultuur benadrukt. Nederlandse cultuurinstellingen zijn zeer actief in Europa en maken veel gebruik van samenwerkingsprogramma’s die Europa biedt. Dit is voor Nederland van belang om kennis te delen, tot nieuwe culturele proposities te komen, de positie van Nederlandse kunst en cultuur in Europa te verstevigen en netwerken en impact te vergroten.
European Cultural Foundation, Culture Action Europe en Kunsten ‘92 hebben onlangs het Europaplatform opgericht, om te reflecteren op de wijze waarop het EU-beleid werkt voor de culturele sector in Nederland en hoe de aansluiting van EU-beleid op Nederlands beleid met betrekking tot cultuur kan worden verbeterd. Hierbij gaat het zowel om Creative Europe, als ook andere EU-programma’s, zoals Horizon 2020, Erasmus+, mobiliteitsprogramma’s en de structuurfondsen.
BRIEF EUROPAPLATFORM AAN MINISTER VAN ENGELSHOVEN
De brief is ondertekend door het Europaplatform, bestaande uit: Boekmanstichting, Bond Heemschut, Culture Action Europe, DutchCulture, European Cultural Foundation, Eurosonic Noorderslag, If I can’t dance, I don’t want to be part of your revolution, Kunsten ’92, LKCA, Paradiso, Re-Imagine Europe, Rietveld Academie, Theater Rotterdam, VandeJong Creative Agency, Waag – Technology & Society.
Op 14 mei vergadert de Tweede Kamer (de commissies cultuur; Europese Zaken en Volksgezondheid, Welzijn en Sport) ter voorbereiding van de vergadering van de OJCS-Raad (Onderwijs-, Jeugd-, Cultuur- en Sportraad), die op woensdag 22 en donderdag 23 mei 2019 zal plaatsvinden onder Roemeens voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie.
Lees verder…
Op 11 april jl. presenteerde de Raad voor Cultuur het advies ‘Cultuur dichtbij, dichtbij cultuur’, over het cultuurbestel vanaf 2021, aan minister van Engelshoven van OCW.
Kunsten ’92 ziet dat de Raad voor Cultuur een ambitieus advies heeft neergelegd om tot een breed gedragen cultuurstelsel te komen dat goed is ingebed in de samenleving en waarbij kunst en cultuur bereikbaar is voor iedereen, zowel in passieve als actieve zin. De Raad doet een aantal goede voorstellen, maar Kunsten ’92 vindt dat er nog onvoldoende zicht is op de gevolgen, ook in financiële zin, die de voorgestelde implementatie op zo’n korte termijn zal hebben.
Kunsten ’92 pleit voor landelijke regie en afstemming, een gefaseerde aanpak, een gedegen en totale doorrekening van het advies van de Raad, aandacht voor artistieke creatie, internationale focus en samen investeren in fair practice. Matching vanuit gemeenten en provincies is een belangrijke voorwaarde. Kunsten ‘92 acht de samenhang tussen kunst, erfgoed en de creatieve industrie – inclusief media – van cruciaal belang voor een bloeiend cultureel klimaat.
De minister zal het advies van de Raad voor Cultuur betrekken bij het formuleren van haar uitgangspuntenbrief voor het cultuurbeleid voor de periode 2021-2024, die zij in juni aan de Tweede Kamer stuurt. Op 27 juni a.s. vergadert de Tweede Kamer over de brief van de minister.
Lees verder…