Kunsten ’92 heeft in een brief aan de cultuurwoordvoerders in de Tweede Kamer gereageerd op de visiebrief van minister van Engelshoven “Cultuur in een Open Samenleving”, waarover op 30 mei a.s. in de Tweede Kamer wordt gedebatteerd.
In de brief wordt waardering uitgesproken “voor de perspectieven die de minister biedt, waardoor de sector weer vooruit kan kijken, achterstallig onderhoud kan plegen en plannen kan maken voor de toekomst. Kunsten ’92 onderstreept ook van harte het belang dat het kabinet toekent aan een voor iedereen toegankelijk cultuuraanbod, aan het stimuleren van grotere diversiteit van aanbod en publiek bij bestaande cultuuruitingen en aan de versterking van het internationale culturele profiel van Nederland”.
Kunsten ’92 pleit in deze brief voor een veranderimpuls, een tijdelijke regeling die het voorgenomen proces van regiovorming ruimte biedt om bottom-up, in samenwerking met het culturele veld, knelpunten op te lossen en tot een ‘beleidsrijker rijksbeleid’ te komen.
Behalve op de Herinrichting van het bestel, gaat de brief in op enkele (niet alle) hoofdstukken uit de visiebrief: ‘Een sterke culturele sector’, ‘Cultuur maakt nieuwsgierig’, ‘Een leefomgeving met karakter’. Er staan aanbevelingen in op gebieden als regiovorming, kunst en cultuur in het curriculum, de arbeidsmarkt, erfgoed en ruimtelijke ontwikkeling.
Voor Kunsten ’92 blijft het vergroten van het bereik, onder andere door middel van cultuureducatie en -participatie voorop staan, met daarnaast een aanpak die erop is gericht de diversiteit en de (internationale) kwaliteit van onze sector zichtbaarder en sterker te maken. De betrokkenheid van landelijk, regionaal en lokaal bestuur is daarbij cruciaal.
De Regiegroep Arbeidsmarktagenda voor de culturele en creatieve sector heeft aan de minister van OCW een brief gestuurd over de voortgang en het vervolg van de Arbeidsmarktagenda. In de brief staat aan welke agendapunten nu wordt gewerkt en wat reeds behaalde resultaten in 2018 zijn. De Regiegroep geeft ook aan welke investeringen ná dit jaar en in de volgende cultuurnotaperiode nodig zijn om de Arbeidsmarktagenda voor de culturele en creatieve sector goed uit te voeren en dus de culturele arbeidsmarkt te versterken. De minister kan vervolgens de Tweede Kamer informeren.
Vooraf
Inleidend stelt de Regiegroep vast dat de cultuursector, met de uitvoering van de Arbeidsmarktagenda, zelf de verantwoordelijkheid neemt voor de culturele arbeidsmarkt. Maar zij ziet ook een grote verantwoordelijkheid voor de overheden en de rijksoverheid in het bijzonder. Een dergelijk proces vergt tijd, vraagt veel kleine stappen en er zijn kosten mee gemoeid. Het is ook een veranderagenda.
De Arbeidsmarktagenda in 2018
Op dit moment geeft de sector uitvoering aan de ruim 20 agendapunten van de Arbeidsmarktagenda. De Regiegroep heeft de taak om de voortgang en samenhang te bewaken. De agendapunten zijn verdeeld over diverse aanjagers. Zo is de betrokkenheid van de sector vergroot en is de kans op realisatie versterkt. In de brief staan ook de concrete uitkomsten of tussenstappen die in 2018 zijn behaald. Klik hier voor de Arbeidsmarktagenda met alle agendapunten en hun aanjagers.
De Arbeidsmarktagenda vanaf 2019
Hoewel op dit moment vol enthousiasme aan de agendapunten wordt gewerkt, voorziet de Regiegroep niet dat de agenda al in 2018 zal zijn uitgevoerd. Het gewenste resultaat kan worden behaald indien de minister de uitvoering van de Arbeidsmarktagenda met middelen en beleidssteun blijft faciliteren, ook na 2020 (de nieuwe cultuurnotaperiode). Een pleidooi dus om nu gezamenlijk een zo goed mogelijke basis te leggen voor de nieuwe cultuurnotaperiode èn om structurele middelen te reserveren in die nieuwe periode. De minister kan hierop vooruitlopen door in 2019 en 2020 incidentele middelen beschikbaar te stellen.
Een greep uit de aanbevelingen en voorstellen aan de minister
*Verhoog het budget voor de BIS-instellingen met inbegrip van de fondsen ten gunste van arbeidsmarktaspecten, waaronder een verbeterde Fair Practice. De Regiegroep geeft voor deze budgetverhoging als richtlijn vijf procent mee.
*Leg voor scholing al in 2020 een eenmalige bodem in fondsvorming.
*Neem de prestatie-eisen en subsidievoorwaarden onder de loep en pas deze aan waar ze een belemmering voor ‘Fair Practice’ kunnen zijn. (Hier heeft de minister reeds een begin mee gemaakt).
*Zet in aanloop naar 2021 de experimentele regelingen honoraria Mondriaan Fonds en FPK voort, en vertaal deze regelingen vanaf 2021 in structureel beleid.
*Stel de Arbeidsmarktagenda aan de orde in gesprekken met decentrale overheden: de provincies en gemeenten.
*Realiseer alle financiële inspanningen voor versterking van de culturele en creatieve sector niet uitsluitend uit de cultuurbegroting en houdt ook rekening met het feit dat het niet alleen om de gesubsidieerde sector gaat. Denk aan innovatiesubsidies van EZK, actief toezicht op naleving auteursrechten door J&V, een toegespitste regeling voor sociaal beleid en werkgelegenheidsbeleid door SZW.
De financiële consequenties worden in de brief uitgewerkt.
Lees hier de gehele brief, ondertekend door Evert Verhulp, voorzitter van de Regiegroep en Jan Zoet, voorzitter Kunsten ’92. Lees verder…
Op woensdag 25 april 2018 vond in de Tweede Kamer een hoorzitting/rondetafelgesprek plaats over de arbeidsmarktpositie in de culturele en creatieve sector. Een goede gelegenheid voor de cultuurwoordvoerders in de Tweede Kamer om zich door de cultuursector te laten adviseren over de stand van zaken op de culturele arbeidsmarkt en om vragen te stellen. Een selectie van vertegenwoordigers van de kunst- en cultuursector was uitgenodigd. De presenterende instellingen (podia, theaters en festivals), en ook de kunstopleidingen ontbraken in deze selectie. Doordat de Arbeidsmarktagenda (toegelicht door Erik Akkermans) alle mensen achter en voor de schermen betreft, ging het gesprek niet alleen over de genodigden.
Drie ronden
In drie ronden spraken respectievelijk opstellers van de arbeidsmarktagenda, belangenbehartigers en makers met de politici. Met name in de laatste ronde, met feitelijke beschrijvingen door makers (een theatermaakster, klassiek componist, zangeres, journalist en beeldend kunstenaar) van hun beroepspraktijk en inkomstenbronnen, kwam een helder beeld naar voren van een sector waarin loon naar werk nog lang niet vanzelfsprekend is.
Waar komt dat extra geld vandaan?
Tijdens de hoorzitting bleek opnieuw dat het ‘nieuwe normaal’ niet bereikt zal worden zonder een mentaliteitsverandering – in de gehele ‘keten’ en bij alle partijen – en een lange termijn investering in aandacht, tijd en geld. Bij dat laatste punt (waar komt dat extra geld vandaan?) dienen zich steevast twee afslagen aan: meer subsidie of minder produceren.
Birgit Donker van het Mondriaanfonds schrijft in haar blog, als reactie op de vraag van Kamerlid Antoinette Laan of instellingen dan niet wat minder kunnen organiseren, het volgende: “Dat kan natuurlijk, maar met minder exposities doen we onszelf als samenleving tekort. Wij als publiek staan te springen om kunst; kunstmusea trekken steeds meer bezoekers en ook presentatie-instellingen trekken een groot en divers publiek – om van hun rol als experimenteercentrum maar te zwijgen. En er moet wel wat te zien zijn in die musea, nu en in de toekomst. Zonder kunstenaars geen kunst”. En dat geldt natuurlijk ook voor de podiumkunsten, letteren, film en alle andere disciplines.
Ook SER-voorzitter Mariëtte Hamer bracht de kwestie aan de orde: “De minister schrijft in haar cultuurbrief dat het kabinet wil voortbouwen op ons advies en de implementatie van de Arbeidsmarktagenda wil ondersteunen. Hierover zijn we positief. Het verbeteren van de arbeidsvoorwaarden zal hoe dan ook leiden tot hogere kosten en dat zal de overheid moeten meenemen in het nieuwe subsidiebeleid door de subsidie te verhogen en/of door lagere prestatie-eisen”.
Krachtenbundeling
Ander thema was het bundelen van krachten. Enerzijds werd opgeroepen tot meer overleg tussen de sociale partners in de kunstsector. Anderzijds prees Mariëtte Hamer de culturele en creatieve sector voor het feit dat men zelf aan de slag is gegaan met de arbeidsmarktproblematiek. Ook Marijke van Hees (voorzitter Raad voor Cultuur) was vol lof over de samenwerkende partijen. Anne Breure (Veem) gaf aan dat de Fair Practice Code een beroep doet op ‘onze collectieve verantwoordelijkheid’. En Erik Akkermans, die de voortgang van de Arbeidsmarktagenda toelichtte, zei dat er was gemikt op eigen verantwoordelijkheid en daadwerkelijk aanpakken en dat nu de Regiegroep onder leiding van Evert Verhulp (Kroonlid SER) ook weer breed is samengesteld. Peter van den Bunder (Kunstenbond): “Er wordt constructief overlegd met werkgevers en anderen over de uitwerking, nu komt het aan op de uitvoering”.
IN VOGELVLUCHT ENKELE UITSPRAKEN UITGELICHT:
Klik hier voor de agenda, genodigden en position papers van de Hoorzitting Lees verder…
Deze teksten zijn copy – paste te gebruiken door iedere collegepartij:
1. Stimuleer zoveel mogelijk talent en creativiteit
Verbeelding is een spier die je moet trainen. Cultuuronderwijs leert kinderen zich te verplaatsen in de ander en in andere culturen. Het stimuleert hun eigen creatieve talenten. Zorg dat het creatieve onderwijs en het culturele aanbod in uw gemeente op elkaar aansluiten. Houd basisvoorzieningen als bibliotheken en muziekscholen voor jong en oud bereikbaar. Richt een Jeugdcultuurfonds op in uw gemeente, zodat kinderen die onder de armoedegrens leven kunnen participeren in kunst en cultuur.
2. Maak gebruik van de economische energie
Investeren in cultuur loont. Culturele voorzieningen maken een gemeente aantrekkelijk en hebben positieve effecten op de plaatselijke economie (zie recent ook weer in ‘Laat stad en regio bruisen’ door VNO-NCW, MKB-Nederland, VNG, G32 en IPO). Kunst en cultuur trekken niet alleen toeristen aan, maar ook hoogopgeleide bewoners die creatief en productief zijn en geld in hun woonplaats besteden. De gehele bevolking profiteert, door verbetering van werkgelegenheid en leefklimaat.
3. Maak eigen initiatief mogelijk
De gemeente heeft een belangrijke voorwaardenscheppende rol in het faciliteren van eigen initiatief door inwoners, ondernemers en culturele instellingen. Stimuleer samenwerking, neem blokkades weg op het gebied van regelgeving, en laat betrokken bewoners evenementen organiseren en bied fysieke atelier- en oefenruimtes aan. Wees een goede opdrachtgever. Koester de gepassioneerde betrokkenheid van vrijwilligers. Zoek met private partners naar aanvullende middelen.
4. Betrek cultuur bij grote gemeentelijke vraagstukken
De cultuursector speelt een toenemende rol in beleidsgebieden als ruimtelijke ordening, duurzaamheid, zorg en welzijn. Betrek kunstenaars en culturele instellingen actief en vanaf het begin bij de zoektocht naar oplossingen voor deze grote vraagstukken. Ontwikkel een brede visie op de rol van cultuur en erfgoed in onze samenleving, waarin grenzen tussen beleidsterreinen worden geslecht en overheden gezamenlijke verantwoordelijkheid dragen.
5. Maak cultuur voor iedereen toegankelijk
Maak cultuur voor iedereen toegankelijk. Betrek bevolkingsgroepen die minder vanzelfsprekend naar het theater of museum gaan bij kunst en cultuur en zorg voor passend aanbod en programmering. Faciliteer community arts-projecten en buurtinitiatieven; deze kunnen sociale cohesie versterken zowel tussen buurt- en stadgenoten als tussen inwoners uit diverse bevolkingsgroepen.
ERFGOED
6. Erfgoed geeft uw gemeente een gezicht
Op heel veel beleidsterreinen – economie, cultuur, zorg, toerisme – legt erfgoed het fundament voor kwaliteit. Dat geldt ook voor de kwaliteit van de fysieke leefomgeving. De (straks verplichte) Omgevingsvisie en het Omgevingsplan dragen bij aan de aantrekkelijkheid van de omgeving, voor bewoners en bezoekers. Erfgoed is, als kernkwaliteit, een onmisbare bouwsteen die de identiteit van uw gemeente een gezicht geeft.
7. Erfgoed levert geld op
Investeren in erfgoed is rendabel: elke euro levert 1,5 euro aan inkomsten op. Maak gebruik van deze economische kracht, want erfgoed versterkt het vestigingsklimaat en de vitaliteit van stad en platteland. Gemeenten die in erfgoed investeren en het goed instandhouden groeien harder en hebben minder last van vergrijzing. Betrek cultuurhistorie bij uw (city)marketing. Vergroot de beleefbaarheid van erfgoed door: openstelling van monumenten te stimuleren, musea te ondersteunen, archieven toegankelijk te maken, archeologie op bijzondere plekken zichtbaar te maken en door in te zetten op digitalisering.
8. Erfgoed brengt mensen samen
Het draagvlak voor erfgoed is groot onder Nederlanders. Ruim 80% van de Nederlanders vindt het belangrijk dat monumenten in stand worden gehouden. Mensen herkennen zich in bijzondere plekken en gebouwen en tradities. U kunt daar als lokale partij of politicus bij helpen! Waardeer en ondersteun inwoners en vrijwilligers. Communiceer over de prachtige kwaliteiten: erfgoed is gratis promotie. Veranker erfgoededucatie in het onderwijs: breng leerlingen in contact met erfgoed en geef huidige en aanstaande leerkrachten en docenten kennis en faciliteiten om dat te doen.
9. Erfgoed maakt uw gemeente duurzaam
Gebruik erfgoed als basis voor duurzame ontwikkeling van stad, dorp en landschap. Dit vraagt om zorgvuldige inpassing van historische gebouwen, structuren en de archeologische ondergrond. Weeg het aanleggen van energielandschappen goed af, ook op intergemeentelijk en provinciaal niveau. Faciliteer eigenaren van monumenten bij het energiezuiniger maken, ook voor historische gebouwen is veel mogelijk. Kennis en maatwerk zijn onontbeerlijk bij isoleren en plaatsing van zonnepanelen.
10. Erfgoed levert unieke locaties
Herbestemming van kerkgebouwen, boerderijen, industriële complexen en andere monumentale gebouwen levert een attractieve woon- of werkomgeving of culturele, toeristische hotspots op. Het is bovendien een duurzame remedie tegen krimp. Breng (binnenkort) leegstaande monumenten in kaart en stel een visie over religieus erfgoed op. Overweeg de huisvestingsmogelijkheden in monumentale gebouwen, voordat nieuwbouw wordt toegestaan. Maak hierbij gebruik van uw archieven. Breng het vroegtijdig onder de aandacht bij burgers en ondernemers, in de planfase van hun project.
Namens de leden van Kunsten ’92 en de leden van het Erfgoedplatform van Kunsten ‘92
Kunsten ’92 | De landelijke belangenorganisatie voor kunst, cultuur en erfgoed
http://www.kunsten92.nl | info@kunsten92.nl Lees verder…
PERSBERICHT
LEIDEN WINNAAR BNG BANK ERFGOEDPRIJS 2018
Zutphen, 29 maart 2018
De Gemeente Leiden heeft de BNG Bank Erfgoedprijs 2018 gewonnen. Juryvoorzitter Ina Adema, burgemeester van Lelystad, maakte dit vanmiddag bekend in het Koelhuis in Zutphen. De gemeente ontving, behalve complimenten en lof door de jury, een oorkonde en geldprijs van 25.000 euro, beschikbaar gesteld door hoofdsponsor BNG Cultuurfonds. Ook was de jury onder de indruk van het hoge niveau van de andere genomineerden Deventer, Tilburg en Zaanstad.
De winnaar
De jury wees de gemeente Leiden aan als winnaar omdat zij zich een voorbeeld toont voor andere gemeenten op het gebied van integraal erfgoedbeleid en een proactieve houding. Er is sprake van nauwe samenwerking tussen overheid, bewonersinitiatieven en ondernemers. De profilering als Stad van Ontdekkingen | Stad van Cultuur en Wetenschap is heel helder. De gemeente bouwt aan kennis en collecties, van Leidse geschiedenis tot wereldschatten, samen met bewoners en het erfgoedveld.
Ook Deventer, Tilburg en Zaanstad werden door juryvoorzitter Ina Adema uitgebreid geprezen; ‘Het is inspirerend wat deze gemeenten presteren. Allen zetten zich op fascinerende en gepassioneerde wijze in voor hun erfgoed’. Lyrisch chroniqueur Ruben van Gogh schreef voor alle gemeenten een gedicht. Lees hier de voorgedragen gedichten.
Nieuw dit jaar is de Publieksprijs, bestaande uit de eer en een aandenken. Het publiek heeft gestemd voor de Publieksprijs op de gemeente waarvan men vindt dat die in het verleden, heden en toekomst op inspirerende en innovatieve wijze omgaat met erfgoed. Met bijna 1800 stemmen ging Leiden ging er ook met de Publieksprijs vandoor.
Sinds 2010 wordt op initiatief van het Erfgoedplatform van Kunsten ’92 een nationale prijs toegekend aan de gemeente met het beste erfgoedbeleid: de BNG Bank Erfgoedprijs. De gemeente Zutphen won in 2017, en was daarom gastgemeente voor de prijsuitreiking van editie 2018.
De prijs stimuleert gemeenten om actief in te zetten op cultureel erfgoed, ook ter versterking van beleidsterreinen als toerisme, cultuur, onderwijs, sociale zaken, ruimtelijke ontwikkeling en economie. Lees hier het JURYRAPPORT en het PUBLIEKSBOEKJE.
Selectie
Voor de selectie van de BNG Bank Erfgoedprijs 2018 is voor het eerst met een longlist gewerkt, aangedragen door de jury en vele erfgoedorganisaties en -specialisten, vanuit hun netwerk en discipline. Eerdere edities hadden een open aanmeldingsprocedure waarbij gemeenten zichzelf konden inschrijven. De winnaar van de BNG Bank Erfgoedprijs 2018 is gekozen uit vier genomineerde gemeenten die volgens de jury allen hun erfgoed op positieve en innovatieve wijze weten in te zetten voor de ontwikkeling van de gemeente.
Symposium
Voorafgaand aan de prijsuitreiking vond het symposium plaats ‘Cultureel Erfgoed: blijven delen & blijven onderzoeken’. Onder leiding van Bas Steman, ridder van Gelre en georganiseerd door gemeente Zutphen en Kunsten ’92. Zutphen wil excelleren Kenniscentrum voor Erfgoed, en zoekt daarom intensief aansluiting bij het (wetenschappelijk) onderwijs. Professor Dolly Verhoeven (hoogleraar Gelderse geschiedenis aan de Radboud Universiteit) verzorgde de keynote en studenten van de TU Delft lichtten hun erfgoedonderzoek toe.
Op woensdag 21 maart werden in bijna alle gemeenten in Nederland verkiezingen voor de gemeenteraad gehouden. Hoe staat het met kunst, cultuur en erfgoed in de gemeentelijke politiek en wat heeft de cultuursector ondernomen om onderdeel van het politieke debat te zijn?
Verkiezingsprogramma’s in de vier grote steden
Theaterkrant.nl dook in de verkiezingsprogramma’s van de landelijke partijen: wat zijn hun plannen in de steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht met betrekking tot de podiumkunsten? Lees hier het overzicht.
De Cultuurwijzer
Met deze ‘Stemwijzer’ op het gebied van kunst en cultuur kan de kiezer uitvinden welke lokale politieke partij het best past bij zijn of haar zienswijze over kunst en cultuur. De Cultuurwijzer bestaat uit ongeveer 10 stellingen die door de culturele instellingen zelf (i.s.m. de lokale politieke partijen) ingevuld kunnen worden. In de gemeenten Alkmaar, Amersfoort, Den Haag, Eindhoven, Heerlen, Houten, Smallingerland en Utrecht staat de Cultuurwijzer online. Vul er hiereen naar keuze in. De Cultuurwijzer is tot stand gekomen in opdracht van de VSCD en de VNPF en in samenwerking met de NAPK, Cultuurconnectie, de LKCA en Kunsten ’92.
Debatten
Aan cultuurdebatten heeft het de afgelopen maanden niet ontbroken: publiek en culturele instellingen gingen met de lokale politiek in debat in onder andere Enschede, Deventer, Amsterdam, Rotterdam, Houten, Arnhem, Wageningen, Den Haag, Utrecht, Elst, Steenwijk, Zevenaar, Dordrecht, Breukelen, Zutphen, Zwolle, Uden, Hulst, Leidschendam, enzovoort. Vanavond kunt u in Amsterdam nog naar het Gemeentelijk kunstdebat over talentontwikkeling, in de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, van 17:30 – 18:30 uur, met o.a. studenten en Jan Zoet (directeur Academie voor Theater en Dans en voorzitter Kunsten ’92). Lees meer.
Input voor de Verkiezingsprogramma’s en voor de lokale lobby
Vanuit diverse hoeken heeft de cultuursector instrumenten aangeleverd om kunst, cultuur en erfgoed in de gemeentelijke politiek te verankeren:
*Zo heeft LKCA (Landelijk Kennisinstituut voor Cultuureducatie en Amateurkunst) de Campagne ‘Cultuur deel je’ ontwikkeld. Om culturele instellingen te ondersteunen deze boodschap aan de lokale politiek over te brengen heeft LKCA een toolkit ontwikkeld en in het hele land lokale campagnecoördinatoren geworven. Lees meer.
*De Museumvereniging maakte de Handleiding Lobbyen bij de gemeente 2018, met praktische tips en tricks om te lobbyen. Adviezen over welke boodschap af te geven, op het juiste moment, bij de juiste persoon. De publicatie kijkt verder dan alleen de aankomende verkiezingen, en biedt ook nieuwe impulsen om de relatie tussen musea en gemeenten nog sterker te maken. Lees meer.
*Kunsten ’92 heeft in de zomer van 2017 aan alle fractievoorzitters in alle gemeenten de flyers ‘Cultuur werkt voor de gemeente’ en ‘Erfgoed werkt voor uw gemeente’ gestuurd. De brochures bevatten elk vijf concrete punten voor de verkiezingsprogramma’s, maar kunnen ook worden ingezet bij de vorming van de collegeakkoorden.
*De Boekmanstichting legde een internetcatalogus aan over kunst en cultuur in de gemeenteraadsverkiezingen. Lees meer.
Op maandag 12 maart 2018 presenteerde minister van Engelshoven haar visiebrief ‘Cultuur in een open samenleving‘. In haar brief, maar ook in de presentatie benadrukte de minister dat kunst, cultuur en erfgoed geen doel hoeven te dienen, maar hun eigen intrinsieke waarde hebben. Zij zijn wel van onmisbaar belang voor een open samenleving.
Naast investeringen in erfgoed wil de minister meer ruimte bieden aan cultuureducatie, nieuwe cultuur en nieuwe makers en aan internationaal cultuurbeleid. Ook wil de minister een sterke culturele sector bevorderen en ondersteunt zij de sector in de verdere uitwerking van de Arbeidsmarktagenda.
Met deze brief geeft de minister een nieuwe, voor de sector verfrissende, wending aan het debat over kunst en cultuur en geeft zij een eerste invulling aan de reeds aangekondigde investeringen van dit kabinet. Zij riep provincies en gemeenten op om het voorbeeld van het kabinet te volgen en ook meer te investeren. Zij wil met hen in gesprek over verdere samenwerking om kunst en cultuur in de regio te versterken. Dit moet dit najaar uitmonden in een gezamenlijke adviesaanvraag aan de Raad voor Cultuur voor de volgende cultuurnotaperiode.
Kunsten ’92 vindt de brief veelbelovend en zal waar mogelijk graag een bijdrage leveren aan de uitvoering van deze plannen, om te zorgen dat deze daadwerkelijk tot versterking van de cultuursector leiden. Lees hier de brief.
De Arbeidsmarktagenda en Fair Practice Code staan hoog op de agenda. Minister van Engelshoven hecht in haar brief grote waarde aan de verdere uitwerking. Zij wil de Fair Practice Code en honorariumrichtlijnen in een volgende cultuurnota opnemen in de subsidievoorwaarden. Dit betekent dan dat zij de ruimte zal moeten bieden aan fondsen en instellingen om dat mogelijk te maken.
Ook in gemeenten speelt dit onderwerp. In de vele cultuurdebatten die nu in het gehele land in aanloop naar de Gemeenteraadsverkiezingen worden georganiseerd, blijkt eerlijke betaling voor kunstenaars, zzp-ers en werknemers in de cultuursector een belangrijk punt van debat, als prioriteit in het gemeentelijk cultuurbeleid.
Kunsten ’92 is als ‘aanjager’ van de Fair Practice Code (zie in de Arbeidsmarktagenda) op dit moment druk bezig om van de Fair Practice Code versie 1.0 een praktisch toepasbaar en breed gedragen instrument te maken. Hiertoe is de werkgroep Fair Practice Code verder uitgebreid en staat een aantal werksessies gepland. Dit najaar wordt versie 2.0 gepresenteerd. Ook daarna werken we verder aan de ontwikkeling van de Code. Om goed werkgeverschap, goed opdrachtgeverschap en goed ondernemerschap het ‘nieuwe normaal’ te laten worden is een lange adem en brede steun – ook van overheden – een vereiste. Lees verder…
Erfgoed speelt een belangrijke rol binnen het cultureel diverse Europa. Op iedere hoek van de straat kun je in alle Europese landen erfgoed vinden: het omringt ons in dorpen, steden, landschappen en zelfs onder de grond als archeologische vondsten. Om het belang van ons cultureel erfgoed én het behoud ervan te benadrukken, heeft de Europese Commissie 2018 uitgeroepen tot het Europese Jaar van het Cultureel Erfgoed. Gedurende dit themajaar zullen in heel Europa activiteiten en evenementen plaatsvinden om zoveel mogelijk mensen, van alle leeftijden en achtergronden, ertoe aan te zetten om het Europees cultureel erfgoed te ontdekken en ervan te genieten. Zo laten we overal in Europa zien hoe divers en internationaal onze geschiedenis is en daarmee onze samenleving van nu. Werp een blik op alle activiteiten, met en door zeer vele erfgoedorganisaties geïnitieerd.
Ook Nederland geeft invulling aan dit Europese themajaar. Onder het motto ‘Erfgoed verbindt, Europa verbindt’ zullen door het hele land activiteiten plaatsvinden die het Nederlandse erfgoed met Europa verbinden. Vele (erfgoed)organisaties gaan in hun programmering de internationale aspecten van ons erfgoed belichten, zoals Open Monumentendag, De Nationale Archeologiedagen, de Maand van de Geschiedenis en Nationale Museumweek. Ook wordt aansluiting gezocht bij het programma van Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa 2018.
Maandelijks schenken we aandacht aan een specifiek thema waarbij we Nederlands erfgoed een Europees tintje geven. Per thema zetten we de schijnwerper op bijzondere publieksevenementen en organiseren we samen met partners een kennis- en netwerkbijeenkomst voor het erfgoedveld. Klik voor alle thema’s, variërend van Vakmanschap, Water, Gemaakt Landschap, Beladen Erfgoed, Religieus Erfgoed, Verdedigingslinies etcetera.
Meer informatie en achtergrond over Europese activiteiten in het kader van het Europees jaar van het Cultureel Erfgoed is te vinden op European Year of Cultural Heritage 2018. Ook zijn hier de websites van alle deelnemende landen te vinden.
Het Nederlandse programma van het Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed is geïnitieerd vanuit het Erfgoedplatform Plus van Kunsten ’92 in samenwerking met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (nationaal coördinator: Flora van Regteren Altena), de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en DutchCulture.
Grijp nu de gelegenheid aan om over urgente vraagstukken op het gebied van kunst en cultuur in gesprek te gaan met burgemeesters en wethouders. Mis dit (tot nu toe enige) landelijke cultuurdebat op 2 februari in het kader van de Gemeenteraadsverkiezingen niet!
Met sprekers als Commissaris van de Koning in Fryslân Arno Brok, burgemeester van Leeuwarden Ferd Crone, en creatief gangmaker van het eerste uur van Leeuwarden Culturele Hoofdstad Sjoerd Bootsma. En een prominente rol voor de in ruimen getale aanwezige burgemeesters en cultuurwethouders uit verschillende landsdelen. Liefhebbers kunnen na afloop kennismaken met enkele highlights van LF2018, via arrangementen tegen gereduceerde prijs.
Kunst, cultuur en erfgoed kunnen de lokale eigen kracht van de gemeente naar voren halen. Welke dilemma’s komen daarbij kijken? Op welke manier kan een gemeente zich onderscheiden, wat maakt een gemeente aantrekkelijk? Deze vragen zijn het vertrekpunt van de Verkiezingsconferentie Cultuur & Gemeenten die Kunsten ’92 op vrijdag 2 februari 2018 in Leeuwarden organiseert in het kader van de Gemeenteraadsverkiezingen.
Met de doelgroep van deze bijeenkomst – bestuurders, politici, ambtenaren, uitvoerenden, makers, kunstinstellingen, cultuurfondsen, kunsthogescholen, bedrijven, erfgoedinstellingen en cultuureducatie-professionals – beantwoorden we in verschillende sessies vragen op het gebied van regionalisering, arbeidsmarkt, participatie, atelierbeleid, cultuureducatie en omgevingsvisie. Klik voor meer informatie over alle deelsessies.
Organisatie is in handen van Kunsten ’92, in samenwerking met Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018, Gemeente Leeuwarden, VNG, LKCA, European Cultural Foundation, en de Federatie Cultuur. Onder leiding van Ruben Maes.
Voorlopig Programma
10.00 uur Inloop
10.30 uur Start conferentie
*Opening door Commissaris van de Koning van Fryslân Arno Brok
*Keynote door Sjoerd Bootsma (Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018)
*Wethouderspanel plenair
*Lunch in foyer
*Deelsessies. Aan oplossingen werken op het gebied van onder andere cultuureducatie, leefbaarheid, arbeidsmarkt, broedplaatsen, regionalisering, etc. Meer INFO
*Burgemeesterspanel plenair
15.30 uur Einde Afsluiting door burgemeester van Leeuwarden Ferd Crone
Aansluitend Borrel
DE ARRANGEMENTEN ZIJN VOLGEBOEKT, OMDAT DE VOORSTELLINGEN MARIJKE MUOI OM 19 u EN OM 21 u ZIJN UITVERKOCHT.
VERVALLEN. Na afloop bestaat de mogelijkheid om tegen gereduceerd tarief gebruik te maken van:
Een arrangement van Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018 met diner bij eetcafé Spinoza en de bijzondere locatievoorstelling Marijke Muoi (om 19 uur in de Grote Kerk);
Of een uitgebreider arrangement met na bovengenoemd diner en voorstelling ook nog een overnachting en de volgende dag de tentoonstelling Mata Hari in het Fries Museum Lees verder…
Op vrijdag 26 januari 2018 gaat het Nederlandse programma in het kader van het Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed officieel van start.
Crafts Council Nederland organiseert dan in Het Scheepvaartmuseum een expertmeeting rondom het thema ‘Creativiteit vanuit Traditie’, met Maartje Brattinga (curator Nationaal Glasmuseum), Esmé Hofman (fijnscheenvlechtster), Thijs Adriaans (mode-expert, fotograaf, documentairemaker), Mina Abouzahra (ontwerper/ondernemer) en Sophie Kiesouw (sociaal ondernemer voor Makers Unite). Bekijk alvast de trailer .
Daarnaast start de publieksactiviteit ‘De ambachtsman als ontdekkingsreiziger’ en heft de erfgoedsector het glas in aanwezigheid van o.a. de Amsterdamse wethouder Simone Kukenheim en Barbera Wolfensberger, directeur-generaal Cultuur en Media bij het ministerie van OCW.
Het Nederlandse programma
Onder het motto ‘Erfgoed verbindt, Europa inspireert’ openen in 2018 vele (erfgoed)organisaties in Nederland hun deuren met activiteiten die de verbinding met Europa zichtbaar maken. Op de website http://www.europeeserfgoedjaar.nl groeit de activiteitenagenda dagelijks.
Daarnaast besteden grote nationale publieksevenementen zoals de Open Monumentendag, de Nationale Archeologiedagen en de Maand van de Geschiedenis royaal aandacht aan Europa in hun programmering en wordt uiteraard nauw samengewerkt met Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018. Ook de ANWB, NBTC en VVV zijn betrokken en nemen de activiteiten van het Jaar op in hun communicatie.
Maandelijkse schijnwerpers
Het themajaar zet maandelijks een erfgoedthema in de schijnwerper waarin de relatie tussen Nederland en Europa specifiek tot uitdrukking komt, zoals Duurzaam Vakmanschap, Europese Routes en Religieus Verleden. Ieder schijnwerperproject bestaat uit een publieksactiviteit en een expertmeeting waarin kennisuitwisseling in Europees verband centraal staat.
In januari staat de schijnwerper op het thema ‘Creativiteit vanuit traditie’, over nieuwe vertalingen van traditionele vormen en technieken in kunst en vormgeving. In het kader van het Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed organiseert Crafts Council Nederland een expertmeeting voor erfgoedprofessionals, jonge kunstenaars en vormgevers, evenals masterclasses en de expositie ‘De ambachtsman als ontdekkingsreiziger’ van 26 tot en met 28 januari in Het Scheepvaartmuseum.
Europees Erfgoedjaar
Erfgoed speelt een belangrijke rol binnen het cultureel diverse Europa. Op iedere hoek van de straat kun je in alle Europese landen erfgoed vinden: het omringt ons in dorpen, steden, landschappen en zelfs onder de grond als archeologische vondsten. Het Europese Erfgoedjaar benadrukt het belang van ons cultureel erfgoed én het behoud ervan. Uiteenlopende activiteiten en evenementen nodigen zoveel mogelijk mensen uit, van alle leeftijden en achtergronden, het Europees cultureel erfgoed te ontdekken en ervan te genieten. Op die manier wordt overal in Europa zichtbaar hoe divers en internationaal onze geschiedenis is en daarmee onze samenleving van nu.
Meer informatie over thema’s en activiteiten, zowel voor publiek als erfgoedprofessionals, is te vinden op http://www.europeeserfgoedjaar.nl.
Het doel van het Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed is om zoveel mogelijk mensen, van alle leeftijden en achtergronden, met cultureel erfgoed in contact brengen en om te laten zien hoe internationaal en divers onze geschiedenis eigenlijk is. Cultureel erfgoed is een belangrijk onderdeel van onze Europese identiteit. Erfgoed helpt ons onze geschiedenis beter te snappen en draagt bij aan het Europa van de toekomst. Onder erfgoed verstaan we niet alleen monumentale gebouwen, maar ook archieven en collecties, mobiel en digitaal erfgoed, historische landschappen, archeologische terreinen en de verhalen en tradities die we met elkaar doorgeven.
Het Nederlandse programma van het Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed is geïnitieerd vanuit het Erfgoedplatform Plus van Kunsten ’92 in samenwerking met het Ministerie van OCW, de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en DutchCulture.