U kunt de Arbeidsmarktagenda nabestellen, stuur een mail naar info@kunsten92.nl.
Voorzitter van Kunsten ’92 Jan Zoet overhandigt de Arbeidsmarktagenda aan minister Ingrid van Engelshoven
“De culturele sector is een bijzondere sector en kunst en cultuur zijn essentieel voor onze samenleving. Maar de waarde die de sector creëert, komt lang niet altijd bij de makers terecht. De sector moet daarom nu in actie komen, waar nodig samen met de overheid.”
(Mariëtte Hamer, voorzitter SER)
Achtergrond
In 2016 kreeg Kunsten ’92 van minister Bussemaker de opdracht om met alle relevante betrokkenen een Arbeidsmarktagenda voor de culturele en creatieve sector op te stellen. De afgelopen maanden is er hard gewerkt aan deze arbeidsmarktagenda. Hierin staan actiepunten voor het arbeidsmarktbeleid van de gehele culturele en creatieve sector in Nederland. De agenda richt zich op de uitvoering door de sector zelf van de belangrijkste aanbevelingen uit het advies Passie gewaardeerd: Versterking van de arbeidsmarkt in de culturele en creatieve sector (2017) van de Sociaal Economische Raad (SER) en Raad voor Cultuur.
De uitvoering van de agenda heeft tot doel de arbeidsmarktpositie van werkenden in de creatieve sector te verbeteren en zo een bijdrage te leveren aan een duurzame, toekomstbestendige en bloeiende culturele en creatieve sector in Nederland.
14 november 2017 | 15.30 uur
Op dinsdag 14 november 2017 in Den Haag zal Jan Zoet, voorzitter van Kunsten ’92, de arbeidsmarktagenda voor de culturele en creatieve sector aanbieden aan de nieuwe minister OCW, Ingrid van Engelshoven. Ook de voorzitters van de SER en van de Raad voor Cultuur, respectievelijk Mariëtte Hamer en Marijke van Hees, ontvangen uit zijn handen. Door de verschillende betrokkenen zal worden toegelicht hoe zij de uitvoering van de agenda ter hand denken te nemen. Aansluitend op de presentatie is er tijdens een diner de mogelijkheid om deze plannen verder te verkennen.
Programma
PRESENTATIE ARBEIDSMARKTAGENDA (16.00-17.45 uur)
> Opening door dagvoorzitter Erik Akkermans
> Inleiding door prof.dr. Evert Verhulp, hoogleraar Arbeidsrecht, kroonlid SER en voorzitter commissie advies ‘Passie Gewaardeerd’
> Toelichting op de agenda: Wat staat erin en hoe gaan we ermee verder?
> Overhandiging Arbeidsmarktagenda door Jan Zoet, voorzitter Kunsten ’92. Minister Ingrid van Engelshoven, in wiens opdracht deze agenda tot stand is gekomen, is aanwezig om de agenda in ontvangst te nemen.
WERKDINER (18.30 – 20.00 uur)
Tijdens het informele werkdiner gaat u in gesprek over de uitvoering van de agenda aan de hand van de verschillende thema’s van de Arbeidsmarktagenda culturele en creatieve sector.
Aanmelding
U kunt zich voor de bijeenkomst aanmelden via deze Link.
Heeft u nog vragen, dan kunt u via registratie@en-maes.nl contact opnemen. Lees verder…
Op 3 oktober is de eerste versie van de Fair Practice Code in de kunsten aangeboden aan demissionair minister Bussemaker, tijdens een bijeenkomst in Veem House for Performance.
Bijeenkomst in Veem House for Performance
De werkbijeenkomst werd afgetrapt door Felix Rottenberg, voorzitter bestuur van de Amsterdamse Kunstraad en van componistenvereniging Nieuw Geneco. Hij pleitte voor een gezonde betaling van kustenaars en creatieven en stevige investeringen in culturele voorzieningen, in een uitdijende sector. ‘De uitvoering mogelijk maken vereist ook een omgekeerde Zijlstra-operatie’.
Nadat de eerste versie van de Fair Practice Code aan de minister was overhandigd, ging de zaal direct aan het werk: wat betekent een Fair Practice Code voor een kunstenaar, een instelling? Welk gesprek voer je met elkaar?
De Fair Practice Code versie 1.0 is een startpunt
De Fair Practice Code biedt een kader om loon naar werk in de culturele en creatieve sector mogelijk te maken. Dat is nodig voor een gezonde en toekomstbestendige arbeidsmarkt en beroepspraktijk. Een brede vertegenwoordiging van creatieve professionals uit vele disciplines heeft de eerste versie van de Fair Practice Code opgesteld, een startpunt waarmee alle betrokkenen met elkaar het gesprek kunnen voeren over haalbare doelen op het gebied van Fair Practice.
Minister Bussemaker
De minister heeft het onderwerp politiek op de kaart gezet en de totstandkoming van deze code gefaciliteerd. Het streven is dat de Fair Practice Code collectief wordt gedragen door alle betrokkenen in de culturele sector, dus ook de politiek. Daarom worden politici en bestuurders als medebelanghebbenden hier nu al bij betrokken.
Hoe nu verder?
Het traject vanaf nu spitst zich toe op het verwerven van breed draagvlak en op het verder ontwikkelen van de code. Dit geschiedt door middel van gesprekken met betrokkenen binnen de diverse deelsectoren en door reacties op te halen via het mailadres fairpracticecode@kunsten92.nl. Er is een website in de maak met reeds bestaande afspraken, best practices en verdienmodellen.
In januari 2019 zal de definitieve Fair Practice Code gereed zijn. De implementatie van de code wordt vervolgens gemonitord.
De Fair Practice Code is een praktische uitwerking van de Arbeidsmarktagenda voor de culturele en creatieve sector, waarvoor Kunsten ‘92 in 2016 van minister Bussemaker de opdracht kreeg en die dit najaar gereed zal zijn.
LEES HIER DE FAIR PRACTICE CODE versie 1.0
LEES HIER DE ENGELSTALIGE VERSIE VAN DE FAIR PRACTICE CODE versie 1.0 Lees verder…
In 1992 hadden we nog geen internet, laat staan social media. Kunstenaars werden niet beschouwd als ondernemers en de creatieve klasse wist van zichzelf nog niet dat ze op het punt stond het stedelijk leven voorgoed te veranderen. De Raad voor Cultuur was een idee in embryonaal stadium. Rem Koolhaas had nog geen Pritzker Prize op zijn schoorsteenmantel staan en Theo van Gogh en Pim Fortuyn leefden nog. Groot-Brittannië was gewoon lid van de EU.
In dat jaar werd Kunsten ’92 opgericht. Een kwart eeuw later bestaat de belangenvereniging nog steeds en is het doel hetzelfde als toen: een zo groot mogelijk draagvlak creëren voor kunst, cultuur en erfgoed. En dat is geen overbodige luxe, zo hebben we de afgelopen paar jaar gemerkt. Als Kunsten ‘92 niet al in 1992 was opgericht, dan zou het nu alsnog moeten gebeuren.
In deze publicatie ter ere van het 25-jarig jubileum van Kunsten ’92 is de blik vooral gericht op die toekomst – maar niet zonder de kennis van het verleden erbij te betrekken. Met artikelen door Cas Smithuijsen, Anita Twaalfhoven, Edo Dijksterhuis, Jaïr Tchong en Robbert van Heuven. Lees verder…
Stenografisch verslag van het Kamerdebat: klik HIER.
Uitslagen van stemmingen over de moties ingediend tijdens het Kamerdebat: klik HIER
Op 13 november vond het debat in de Tweede Kamer over de cultuurbegroting plaats. Tijdens dat debat legde de nieuwe minister van OCW Ingrid van Engelshoven de cultuurbegroting voor 2018 aan de cultuurwoordvoerders voor. De nieuwe minister heeft tijdens haar eerste publieke optreden, bij de uitreiking van de Johannes Vermeerprijs, direct gesteld dat het grote belang van kunst en cultuur voor de samenleving door het gehele kabinet wordt onderstreept.
Brief Kunsten ’92
Als landelijke belangenvereniging voor kunst, cultuur en erfgoed, reageert Kunsten ‘92 in een brief op het regeerakkoord en wijst op de onderwerpen die in de komende periode de aandacht verdienen.
‘Zonder kunst is de wereld woest en ledig’
Trending topic op Twitter was het commentaar in NRC Handelsblad “Kunst is geen gebruiksartikel, nut is bijvangst”, waarin wordt vastgesteld dat de kunsten onvermeld blijven in het regeerakkoord en cultuur wordt gepresenteerd als een slokje wonderolie. Dat is misschien wat cru gesteld, maar met de slotconclusie in het NRC zijn wij het van harte eens: “Kunst is een waarde op zichzelf, die ligt te ademen in de musea en die elke dag opnieuw opdoemt in ateliers, in theaters, in concertzalen, op poppodia, bij schrijvers en dichters”. Dat kunstenaars verbindingen in de samenleving tot stand weten te brengen, het ondenkbare mogelijk maken en ons steeds opnieuw de ogen openen, is bijvangst van de hoogste orde.
LEES DE HELE BRIEF Lees verder…
Het regeerakkoord van kabinet Rutte III vermeldt investeringen in kunst, cultuur en erfgoed. Kunsten ’92 is verheugd dat het nieuwe kabinet het belang voor Nederland onderkent van een gezonde culturele en creatieve sector.
De eerste bevindingen:
> Investeringen in cultuur zullen oplopen van € 25 miljoen in 2018, € 50 miljoen in 2019 naar €80 miljoen in 2020 en €80 miljoen in 2021. Hiermee kunnen in eerste instantie de grootste knelpunten en problemen in de sector worden aangepakt en er kan geïnvesteerd worden versterking van de culturele infrastructuur.
> De Geefwet blijft bestaan. Ook gaat men onderzoeken hoe de indemniteitsregeling zodanig kan worden aangepast dat het uitlenen van kunst door musea gemakkelijker wordt
> Voor erfgoed en monumenten trekt het kabinet eenmalig de komende vier jaar 325 miljoen euro uit. Daarmee kan o.a. de leegstand bij kerken teruggebracht en geïnvesteerd worden in onderhoud en herbestemming. Particuliere eigenaren kunnen op rijkssteun blijven rekenen; of dat in de vorm van fiscale aftrek of subsidie gaat, moet nog blijken.
> Eerder was al uitgelekt dat het bezoek aan het Rijksmuseum voor ieder kind in Nederland een vast onderdeel wordt van het lesprogramma en er meer aandacht voor het Wilhelmus en de Nederlandse canon.
> Een punt van aandacht is de BTW-verhoging die van 6 naar 9% gaat, dus ook voor de tickets en aankopen in de culturele en creatieve sector. De effecten hiervan dienen spoedig in kaart te worden gebracht.
Binnenkort sturen wij een uitgebreider overzicht met meer details over de bestemming van deze middelen.
Lees hier het volledige
Vanaf pagina 19: Cultuur Lees verder…
MINISTER BUSSEMAKER NEEMT EERSTE VERSIE VAN FAIR PRACTICE CODE IN ONTVANGST
Tijdens de bijeenkomst in Veem Huis voor Performance op 3 oktober wordt de eerste versie van de Fair Practice Code in de kunsten aangeboden aan demissionair minister Bussemaker.
De Fair Practice Code is een kader voor duurzaam, eerlijk en transparant ondernemen en werken in kunst, cultuur en creatieve industrie. Een brede vertegenwoordiging van creatieve professionals uit vele disciplines heeft de eerste versie van de Fair Practice Code opgesteld. De code biedt concrete handvatten voor makers, cultuurwerkers, gezelschappen, instellingen, fondsen en overheden in de culturele sector. Basisprincipes zijn Fair Pay, Fair Chain en Fair Share.
De code is een praktische uitwerking van de Arbeidsmarktagenda voor de cultuur- en creatieve sector, waarvoor Kunsten ‘92 in 2016 van minister Bussemaker de opdracht kreeg en die dit najaar gereed zal zijn.
WERKBIJEENKOMST VAN 19.30 TOT 21.30 UUR
De Fair Practice Code die op 3 oktober aan de minister wordt overhandigd is een eerste versie. In de komende periode is het de bedoeling om met zoveel mogelijk mensen uit de culturele en creatieve wereld te onderzoeken wat er nodig is om de code te optimaliseren en praktisch inzetbaar te maken. De werkbijeenkomst op 3 oktober is een eerste stap in dat proces.
Na een openingsstatement door Felix Rottenberg (voorzitter bestuur van de Amsterdamse Kunstraad en van Nieuw Geneco) en verhalen uit praktijk door kunstenaars, wordt het publiek onder leiding van Rune Peitersen uitgedaagd om concreet met de Fair Practice Code aan de slag te gaan.
PANELDISCUSSIE MET BUITENLANDSE DELEGATIE VAN 18.00 TOT 19.00 UUR
Op 2 en 3 oktober ontvangt DutchCulture vertegenwoordigers van initiatieven uit België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Italië die zich inzetten voor een betere arbeidsmarktpositie van kunstenaars en goed werkgeverschap van opdrachtgevers. De delegatie is aanwezig bij de bijeenkomst.
Voorafgaand het programma vindt van 18:00 tot 19:00 uur een panelgesprek plaats. De culturele infrastructuur verschilt van land tot land, maar dat de financiële crisis en de daaropvolgende bezuinigingen impact hebben gehad op kunst en cultuur, en vooral de individuele maker, is in al deze landen duidelijk. Wat hebben zij de afgelopen jaren ondernomen om de positie van de kunstenaar te verbeteren? Welke inzichten en ervaringen uit het buitenland zijn voor ons nuttig?
Met: Axel Tangerding van BFDK (Duitse federatie voor onafhankelijke podiumkunsten). Julie McCalden van The Artists Information Company; Paying Artists Campaign (Engeland). Patrick Sterckx van WPZimmer, oKo overleg kunstenorganisaties (België). Nicholas Y Galeazi van State of the Arts (België). Alberto Cossu van Macao Milan (Italië). Ingrid Vranken van SPIN (België). Lees HIER meer over deze buitenlandse delegatie.
PRAKTISCHE INFO
Dinsdag 3 oktober 2017
18.00 tot 19.00 uur Paneldiscussie
19.00 tot 19.30 uur Pauze en inloop voor:
19.30 tot 21.30 uur Fair Practice werkbijeenkomst
Veem Huis voor Performance
Van Diemenstraat 408 – 410 1013 CR Amsterdam
Organisatoren: Kunsten ’92, Veem Huis voor Performance, DutchCulture, Nieuwe Grond Lees verder…
Erfgoed verbindt, Europa inspireert. Dat is het Nederlandse thema van 2018 Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed, dat door de Europese commissie is uitgeroepen. Met het Jaar besteden alle Europese landen aandacht aan de belangrijke rol die erfgoed kan spelen in het cultureel diverse Europa.
In Nederland hebben DutchCulture en het Erfgoedplatform van Kunsten `92 een projectteam Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed samengesteld, dat samen met een groot aantal erfgoedorganisaties het themajaar vormgeeft in een nationaal programma. Doel is onder meer internationale kennisuitwisseling en Europese netwerkvorming voor het erfgoedveld. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is op Europees niveau betrokken bij de organisatie van het Jaar.
Op donderdag 21 september vond een drukbezochte ‘warming up’ voor het Europese erfgoedjaar plaats bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed in Amersfoort. Door middel van presentaties en interactieve sessies werden erfgoed- en andere culturele organisaties geïnformeerd over het programma en over de mogelijkheden om mee te doen. Men kreeg een eerste blik op de website https://www.europeeserfgoedjaar.nl/, die bijna helemaal gereed is. Op de site is nu al informatie te vinden over:
PROGRAMMA
Grote landelijke evenementen, zoals de Open Monumentendag, de Nationale Archeologiedagen, de Maand van de Geschiedenis, de Nationale Museumweek en Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa zullen in hun programma’s het thema Europa belichten. Daarnaast staat maandelijks een erfgoedthema centraal – waarin de relatie met Europa voor het voetlicht wordt gebracht – met per thema aandacht voor een bijzonder project , een zogenaamd schijnwerperproject. Lees meer.
MEEDOEN
Op de volgende manieren kunt u aanhaken bij het Europese Erfgoedjaar:
Inhoud: door in eigen activiteiten een duidelijk inhoudelijk accent te leggen op de link met Europa en dit ook zo te communiceren
Agenda: door uw Europa-activiteiten te vermelden in de agenda van de website
Communicatie: door themajaar-huisstijl-elementen zoals logo, hashtag en slogan in te zetten in uw eigen communicatie en via uw eigen communicatiekanalen. De toolkit is binnenkort beschikbaar.
Delen: door vanaf deze website foto’s en video’s te delen via uw eigen communicatiekanalen
Promotie: Door deze website onder de aandacht te brengen van uw eigen achterban. Lees meer.
FONDSEN
Organisaties die evenementen willen organiseren binnen het Jaar kunnen gebruik maken van een aantal fondsen: Creative Europe, Mondriaanfonds en het Fonds voor Cultuurparticipatie. Lees meer. Lees verder…
Erfgoed verbindt, Europa inspireert. Dat is het Nederlandse thema van het Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed. Met het Jaar zal aandacht gegeven worden aan de belangrijke rol die erfgoed kan spelen in het cultureel diverse Europa.
De Europese commissie heeft 2018 uitgeroepen tot het Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed. We leren elkaars geschiedenis beter kennen door naar erfgoed te kijken binnen de Europese context. Erfgoed verbindt gemeenschappen; cultuureducatie en meer kennis over erfgoed bevordert sociale betrokkenheid en integratie. Voor het beheer en behoud van het cultureel erfgoed is het belangrijk dat een breed en divers publiek ervan geniet en betrokken is.
DutchCulture en Kunsten `92 gaan samen met een groot aantal erfgoedorganisaties het themajaar vormgeven. Zij ontwikkelen en organiseren een nationaal programma. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is op Europees niveau betrokken bij de organisatie van het Jaar.
Erfgoedorganisaties kunnen in hun programmering aanhaken bij het Europees Erfgoedjaar. De website met informatie en inspiratie over hoe dit vorm te geven wordt in september gelanceerd. Daarnaast kunnen organisaties die evenementen willen organiseren binnen het Jaar gebruik maken van een aantal fondsen.
Creative Europe
Europees subsidieprogramma voor de culturele sector. In dit programma komt 5 miljoen beschikbaar voor projecten die binnen het Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed gericht zijn op Europese samenwerking. Meer informatie hierover wordt verwacht in september op de website van Creative Europe.
Mondriaan Fonds
Fonds voor Cultuurparticipatie
De regeling Jij maakt het mee: subsidie voor bijzondere, innovatieve of experimentele projecten op het gebied van de cultuurbeoefening in de vrije tijd https://www.jijmaakthetmee.nl/
Informatiebijeenkomst
De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed is op 21 september gastheer van de informatiebijeenkomst voor alle organisaties die deel willen nemen aan het Jaar. Lees verder…
Op 21 maart 2018 vinden de Gemeenteraadsverkiezingen plaats. De programma’s voor deze verkiezingen worden op dit moment geschreven. Het Erfgoedplatform van Kunsten ’92 biedt met onderstaande flyer inspiratie aan gemeenteraadsleden en wethouders om erfgoed prominent in het verkiezingsprogramma op te nemen.
Erfgoed is het visitekaartje van een gemeente, het cement in de samenleving en een economische factor van belang. Welke vijf punten kunnen aankomende en zittende gemeenteraadsleden, wethouders en lokale partijen in de Nederlandse gemeenten meenemen in hun programma en in de campagne?
Onder erfgoed verstaan we niet alleen monumentale gebouwen, maar ook archieven en collecties, historische landschappen, archeologische terreinen en de verhalen en tradities die we met elkaar doorgeven. En denk bijvoorbeeld ook aan mobiel en digitaal erfgoed. Het is overal om ons heen en wordt dagelijks op allerlei manieren beleefd, door jong en oud. In musea, vanaf een terrasje in een historische binnenstad, fietsend over een eeuwenoude dijk, surfend vanachter je computer of tijdens een dorpsfeest.
Deze flyer is op 20 juli 2017 aan alle fractievoorzitters van alle partijen in de 300 grootste gemeenten van Nederland en aan alle relevante wethouders verzonden. Wij roepen erfgoedorganisaties (en andere culturele instellingen) op om met deze punten in de hand op de lokale politiek af te stappen en met hen het gesprek aan te gaan over de waarde van erfgoed en cultuur. Lees verder…
Tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota gisteren zijn een amendement (door SP) en een motie (door PvdA en GroenLinks) ingediend. Hiermee komen deze partijen tegemoet aan de oproep vanuit Kunsten ’92, NAPK en BKNL aan de Tweede Kamer om een structurele oplossing te vinden voor instellingen die in het kader van de cultuurnota alleen voor 2017 financiering hebben gekregen. Hiermee kan worden voorkomen dat, in afwachting van een nieuw regeerakkoord, met name instellingen in het middensegment verdwijnen. Het betreft hier instellingen van bewezen kwaliteit, dus met een positieve beoordeling, die veelal een belangrijke functie vervullen op het gebied van talentontwikkeling, en vaak juist voor de regio.
De noodzaak om dit knelpunt op te lossen is in eerdere debatten breed gesteund, ook door de formerende partijen. De sector rekent ook nu op hun steun. De stemmingen waren op 6 juli 2017 (de laatste Kamerdag voor het zomerreces). ZOWEL MOTIE ALS AMENDEMENT ZIJN VERWORPEN.
Klik om de motie van de leden Nijboer en Snels en het amendement van de leden Kwint en Leijten te lezen.
Kunsten ’92 heeft op 26 juni 2017 een brief aan de minister gestuurd met het verzoek om eerdere incidentele oplossingen structureel te maken en op deze manier het zeer waardevolle middenveld in de cultuursector overeind te houden. Dit ook in het licht van de komende stelselherziening, waarin álle aspecten van het culturele veld dienen te worden afgewogen en waarbij niet een wezenlijk deel al voortijdig moet zijn afgevallen. Deze problematiek beperkt zich niet tot de podiumkunsten, maar heeft ook gevolgen voor de beeldende kunst en het gehele culturele veld. Lees verder…