Op 3 oktober is de eerste versie van de Fair Practice Code in de kunsten aangeboden aan demissionair minister Bussemaker, tijdens een bijeenkomst in Veem House for Performance.
Bijeenkomst in Veem House for Performance
De werkbijeenkomst werd afgetrapt door Felix Rottenberg, voorzitter bestuur van de Amsterdamse Kunstraad en van componistenvereniging Nieuw Geneco. Hij pleitte voor een gezonde betaling van kustenaars en creatieven en stevige investeringen in culturele voorzieningen, in een uitdijende sector. ‘De uitvoering mogelijk maken vereist ook een omgekeerde Zijlstra-operatie’.
Nadat de eerste versie van de Fair Practice Code aan de minister was overhandigd, ging de zaal direct aan het werk: wat betekent een Fair Practice Code voor een kunstenaar, een instelling? Welk gesprek voer je met elkaar?
De Fair Practice Code versie 1.0 is een startpunt
De Fair Practice Code biedt een kader om loon naar werk in de culturele en creatieve sector mogelijk te maken. Dat is nodig voor een gezonde en toekomstbestendige arbeidsmarkt en beroepspraktijk. Een brede vertegenwoordiging van creatieve professionals uit vele disciplines heeft de eerste versie van de Fair Practice Code opgesteld, een startpunt waarmee alle betrokkenen met elkaar het gesprek kunnen voeren over haalbare doelen op het gebied van Fair Practice.
Minister Bussemaker
De minister heeft het onderwerp politiek op de kaart gezet en de totstandkoming van deze code gefaciliteerd. Het streven is dat de Fair Practice Code collectief wordt gedragen door alle betrokkenen in de culturele sector, dus ook de politiek. Daarom worden politici en bestuurders als medebelanghebbenden hier nu al bij betrokken.
Hoe nu verder?
Het traject vanaf nu spitst zich toe op het verwerven van breed draagvlak en op het verder ontwikkelen van de code. Dit geschiedt door middel van gesprekken met betrokkenen binnen de diverse deelsectoren en door reacties op te halen via het mailadres fairpracticecode@kunsten92.nl. Er is een website in de maak met reeds bestaande afspraken, best practices en verdienmodellen.
In januari 2019 zal de definitieve Fair Practice Code gereed zijn. De implementatie van de code wordt vervolgens gemonitord.
De Fair Practice Code is een praktische uitwerking van de Arbeidsmarktagenda voor de culturele en creatieve sector, waarvoor Kunsten ‘92 in 2016 van minister Bussemaker de opdracht kreeg en die dit najaar gereed zal zijn.
LEES HIER DE FAIR PRACTICE CODE versie 1.0
LEES HIER DE ENGELSTALIGE VERSIE VAN DE FAIR PRACTICE CODE versie 1.0 Lees verder…
De jury van BNG Bank Erfgoedprijs heeft Deventer, Leiden, Tilburg en Zaanstad genomineerd om de beste erfgoedgemeente van 2017 te worden.
Op 29 maart 2018 wordt voor de achtste maal de BNG Bank Erfgoedprijs uitgereikt aan de ‘beste erfgoedgemeente’ van Nederland. De gemeenten Deventer, Leiden, Tilburg en Zaanstad zijn door de jury geselecteerd als kanshhebbers voor de juryprijs. De BNG Bank Erfgoedprijs bestaat uit een bedrag van € 25.000 en stimuleert gemeenten materieel en immaterieel erfgoed breed op te nemen in beleid en praktijk. Daarnaast kan het publiek binnenkort voor de publieksprijs op de gemeente stemmen die in het verleden, heden en toekomst op innovatieve wijze omgaat met erfgoed.
2018 is ook het Europese Jaar voor het Cultureel Erfgoed, waarin alle Europese landen hun erfgoedactiviteiten in de schijnwerpers zetten en waarbij internationale verbanden worden gelegd.
Nieuwe aanpak
Voor de BNG Bank Erfgoedprijs 2018 is voor het eerst met een longlist gewerkt, aangedragen door vele erfgoedorganisaties en -specialisten. Eerdere edities hadden een open aanmeldingsprocedure waarbij gemeenten zichzelf konden inschrijven. De winnaar van de BNG Bank Erfgoedprijs 2018 wordt gekozen uit vier genomineerde gemeenten die volgens de jury allen hun erfgoed op positieve en innovatieve wijze weten in te zetten voor de ontwikkeling van de gemeente.
Aanwijzing winnaar
In de laatste maanden van 2017 zullen de juryleden onaangekondigd een bezoek brengen aan iedere genomineerde gemeente. Tijdens dit bezoek zal de jury onder meer onderzoeken in hoeverre het erfgoed leeft in de stad en onder de bewoners.
In januari 2018 worden gemeenten uitgenodigd hun erfgoedbeleid en -praktijk toe te lichten aan de jury door middel van een korte pitch. De jury gebruikt in haar beoordeling als leidraad een aantal criteria, zoals de visie van de gemeente, de link met andere beleidsterreinen, de rol van inwoners, participatie van jeugd (onderwijs, erfgoededucatie) en ouderen, communicatie over het erfgoed(beleid), erfgoed als innovatieve factor en het gemeentelijke erfgoedbudget.
Met het gemeentebezoek en de pitch in het achterhoofd zal de jury zich vervolgens beraden over de vraag wie de winnaar is van de BNG Bank Erfgoedprijs 2018. De uitslag is geheim tot de feestelijke uitreiking op 29 maart 2018 in Zutphen (de winnende gemeente van de vorige editie).
De gemeente Zutphen won in 2017 de BNG Bank Erfgoedprijs
Over de prijs
De BNG Bank Erfgoedprijs is een initiatief van het Erfgoedplatform van Kunsten ´92 en stimuleert gemeenten om actief in te zetten op cultureel erfgoed, ook ter versterking van beleidsterreinen als toerisme, cultuur, onderwijs, sociale zaken, ruimtelijke ontwikkeling en economie. Deze wordt beschikbaar gesteld door hoofdsponsor BNG Cultuurfonds. Eerdere winnaars zijn de gemeenten Dordrecht (2010), Westerveld (2011), Schiedam (2012), Kampen (2013) en Bergen op Zoom (2014), Beesel (2016) en Zutphen (2017).
Jury
De jury van de BNG Bank Erfgoedprijs 2016 bestaat uit:
Ina Adema (burgemeester Lelystad en bestuurslid BNG Cultuurfonds)
Janneke Bierman (architect en directeur BiermanHenket architecten)
Karel Loeff (directeur Erfgoedvereniging Heemschut)
Cees van ‘t Veen (algemeen directeur Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)
Arnoud Odding (directeur Rijksmuseum Twenthe)
Patrick Timmermans (directeur Erfgoed Brabant) Lees verder…
Wij zijn verdrietig en geschokt over het overlijden van Anne Faber. Onze gedachten gaan uit naar haar familie, vriend, vrienden en collega’s van Het Huis Utrecht.
Toen wij in januari van dit jaar de lijsttrekkers interviewden in de Gouden Zaal in het Mauritshuis, was Anne ons aanspreekpunt. Zij was op dat moment stagiaire in het Mauritshuis en coördineerde voor ons alles rondom de opnamen. Ook bleef zij tijdens de drie draaidagen permanent bij ons in de zaal om te zorgen dat niets beschadigd zou worden. Wij als team daar, bestaande uit Bertien Minco (Jeugdcultuurfonds, interviewster), Tibor Dekker (VPRO, regisseur), Marijn Zurburg (VPRO, camera) en Heleen Alberdingk Thijm (Kunsten ’92) herinneren ons Anne Faber – in die paar dagen dat wij met haar te maken hadden – als een lieve, zeer dienstverlenende en consciëntieuze jonge vrouw, die vol enthousiasme aan het begin van een loopbaan in de culturele sector stond.
Het regeerakkoord van kabinet Rutte III vermeldt investeringen in kunst, cultuur en erfgoed. Kunsten ’92 is verheugd dat het nieuwe kabinet het belang voor Nederland onderkent van een gezonde culturele en creatieve sector.
De eerste bevindingen:
> Investeringen in cultuur zullen oplopen van € 25 miljoen in 2018, € 50 miljoen in 2019 naar €80 miljoen in 2020 en €80 miljoen in 2021. Hiermee kunnen in eerste instantie de grootste knelpunten en problemen in de sector worden aangepakt en er kan geïnvesteerd worden versterking van de culturele infrastructuur.
> De Geefwet blijft bestaan. Ook gaat men onderzoeken hoe de indemniteitsregeling zodanig kan worden aangepast dat het uitlenen van kunst door musea gemakkelijker wordt
> Voor erfgoed en monumenten trekt het kabinet eenmalig de komende vier jaar 325 miljoen euro uit. Daarmee kan o.a. de leegstand bij kerken teruggebracht en geïnvesteerd worden in onderhoud en herbestemming. Particuliere eigenaren kunnen op rijkssteun blijven rekenen; of dat in de vorm van fiscale aftrek of subsidie gaat, moet nog blijken.
> Eerder was al uitgelekt dat het bezoek aan het Rijksmuseum voor ieder kind in Nederland een vast onderdeel wordt van het lesprogramma en er meer aandacht voor het Wilhelmus en de Nederlandse canon.
> Een punt van aandacht is de BTW-verhoging die van 6 naar 9% gaat, dus ook voor de tickets en aankopen in de culturele en creatieve sector. De effecten hiervan dienen spoedig in kaart te worden gebracht.
Binnenkort sturen wij een uitgebreider overzicht met meer details over de bestemming van deze middelen.
Lees hier het volledige
Vanaf pagina 19: Cultuur Lees verder…
MINISTER BUSSEMAKER NEEMT EERSTE VERSIE VAN FAIR PRACTICE CODE IN ONTVANGST
Tijdens de bijeenkomst in Veem Huis voor Performance op 3 oktober wordt de eerste versie van de Fair Practice Code in de kunsten aangeboden aan demissionair minister Bussemaker.
De Fair Practice Code is een kader voor duurzaam, eerlijk en transparant ondernemen en werken in kunst, cultuur en creatieve industrie. Een brede vertegenwoordiging van creatieve professionals uit vele disciplines heeft de eerste versie van de Fair Practice Code opgesteld. De code biedt concrete handvatten voor makers, cultuurwerkers, gezelschappen, instellingen, fondsen en overheden in de culturele sector. Basisprincipes zijn Fair Pay, Fair Chain en Fair Share.
De code is een praktische uitwerking van de Arbeidsmarktagenda voor de cultuur- en creatieve sector, waarvoor Kunsten ‘92 in 2016 van minister Bussemaker de opdracht kreeg en die dit najaar gereed zal zijn.
WERKBIJEENKOMST VAN 19.30 TOT 21.30 UUR
De Fair Practice Code die op 3 oktober aan de minister wordt overhandigd is een eerste versie. In de komende periode is het de bedoeling om met zoveel mogelijk mensen uit de culturele en creatieve wereld te onderzoeken wat er nodig is om de code te optimaliseren en praktisch inzetbaar te maken. De werkbijeenkomst op 3 oktober is een eerste stap in dat proces.
Na een openingsstatement door Felix Rottenberg (voorzitter bestuur van de Amsterdamse Kunstraad en van Nieuw Geneco) en verhalen uit praktijk door kunstenaars, wordt het publiek onder leiding van Rune Peitersen uitgedaagd om concreet met de Fair Practice Code aan de slag te gaan.
PANELDISCUSSIE MET BUITENLANDSE DELEGATIE VAN 18.00 TOT 19.00 UUR
Op 2 en 3 oktober ontvangt DutchCulture vertegenwoordigers van initiatieven uit België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Italië die zich inzetten voor een betere arbeidsmarktpositie van kunstenaars en goed werkgeverschap van opdrachtgevers. De delegatie is aanwezig bij de bijeenkomst.
Voorafgaand het programma vindt van 18:00 tot 19:00 uur een panelgesprek plaats. De culturele infrastructuur verschilt van land tot land, maar dat de financiële crisis en de daaropvolgende bezuinigingen impact hebben gehad op kunst en cultuur, en vooral de individuele maker, is in al deze landen duidelijk. Wat hebben zij de afgelopen jaren ondernomen om de positie van de kunstenaar te verbeteren? Welke inzichten en ervaringen uit het buitenland zijn voor ons nuttig?
Met: Axel Tangerding van BFDK (Duitse federatie voor onafhankelijke podiumkunsten). Julie McCalden van The Artists Information Company; Paying Artists Campaign (Engeland). Patrick Sterckx van WPZimmer, oKo overleg kunstenorganisaties (België). Nicholas Y Galeazi van State of the Arts (België). Alberto Cossu van Macao Milan (Italië). Ingrid Vranken van SPIN (België). Lees HIER meer over deze buitenlandse delegatie.
PRAKTISCHE INFO
Dinsdag 3 oktober 2017
18.00 tot 19.00 uur Paneldiscussie
19.00 tot 19.30 uur Pauze en inloop voor:
19.30 tot 21.30 uur Fair Practice werkbijeenkomst
Veem Huis voor Performance
Van Diemenstraat 408 – 410 1013 CR Amsterdam
Organisatoren: Kunsten ’92, Veem Huis voor Performance, DutchCulture, Nieuwe Grond Lees verder…
Erfgoed verbindt, Europa inspireert. Dat is het Nederlandse thema van 2018 Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed, dat door de Europese commissie is uitgeroepen. Met het Jaar besteden alle Europese landen aandacht aan de belangrijke rol die erfgoed kan spelen in het cultureel diverse Europa.
In Nederland hebben DutchCulture en het Erfgoedplatform van Kunsten `92 een projectteam Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed samengesteld, dat samen met een groot aantal erfgoedorganisaties het themajaar vormgeeft in een nationaal programma. Doel is onder meer internationale kennisuitwisseling en Europese netwerkvorming voor het erfgoedveld. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is op Europees niveau betrokken bij de organisatie van het Jaar.
Op donderdag 21 september vond een drukbezochte ‘warming up’ voor het Europese erfgoedjaar plaats bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed in Amersfoort. Door middel van presentaties en interactieve sessies werden erfgoed- en andere culturele organisaties geïnformeerd over het programma en over de mogelijkheden om mee te doen. Men kreeg een eerste blik op de website https://www.europeeserfgoedjaar.nl/, die bijna helemaal gereed is. Op de site is nu al informatie te vinden over:
PROGRAMMA
Grote landelijke evenementen, zoals de Open Monumentendag, de Nationale Archeologiedagen, de Maand van de Geschiedenis, de Nationale Museumweek en Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa zullen in hun programma’s het thema Europa belichten. Daarnaast staat maandelijks een erfgoedthema centraal – waarin de relatie met Europa voor het voetlicht wordt gebracht – met per thema aandacht voor een bijzonder project , een zogenaamd schijnwerperproject. Lees meer.
MEEDOEN
Op de volgende manieren kunt u aanhaken bij het Europese Erfgoedjaar:
Inhoud: door in eigen activiteiten een duidelijk inhoudelijk accent te leggen op de link met Europa en dit ook zo te communiceren
Agenda: door uw Europa-activiteiten te vermelden in de agenda van de website
Communicatie: door themajaar-huisstijl-elementen zoals logo, hashtag en slogan in te zetten in uw eigen communicatie en via uw eigen communicatiekanalen. De toolkit is binnenkort beschikbaar.
Delen: door vanaf deze website foto’s en video’s te delen via uw eigen communicatiekanalen
Promotie: Door deze website onder de aandacht te brengen van uw eigen achterban. Lees meer.
FONDSEN
Organisaties die evenementen willen organiseren binnen het Jaar kunnen gebruik maken van een aantal fondsen: Creative Europe, Mondriaanfonds en het Fonds voor Cultuurparticipatie. Lees meer. Lees verder…
Pak de stoel, investeer in de sector en verzamel verhalen – Tekst: Sandra Jongenelen
De grote onderwerpen die ook buiten de kunst- en cultuursector op de agenda staan, kwamen ruimschoots aan bod tijdens het Paradisodebat, de traditionele afsluiting van de Uitmarkt in Amsterdam. Het ging over culturele diversiteit, vertrouwen en nieuwe verhalen. Organisator Kunsten ’92 had kunstenaars en cultuurwoordvoerders in de Tweede Kamerleden gevraagd na te denken over ‘de waarden die wij willen overdragen aan toekomstige generaties’. En dus lagen metavragen ter tafel. Hoe willen we dat de samenleving eruit gaat zien? En wie zit er op de stoel van de toekomst?
Met: Anoek Nuyens (theatermaker), Abdelkarim El-Fassi (producent en regisseur) en Gijs Scholten van Aschat (aankomend voorzitter van de Akademie van Kunsten, acteur). En cultuur-woordvoerders in de Tweede Kamer: Corinne Ellemeet (GroenLinks), Michel Rog (CDA), Peter Kwint (SP), Dilan Yesilgöz (VVD), Vera Bergkamp (D66) en Kirsten van den Hul (PvdA). Onder leiding van Lex Bohlmeijer (o.a. Radio 4).
Sommige deelnemers lardeerden hun verhaal met filosofische bespiegelingen. ‘Op hoog niveau met elkaar borrelen’, zo vatte een bezoeker de bijeenkomst na afloop samen. Toch was het meer dan dat. Het ging ook veelvuldig over het nu. Over geld vooral, een onderwerp dat op het bord ligt bij de formateurs en waarover sommige politici in afwachting van een regeerakkoord volstonden met het oplepelen van verkiezingsbeloftes.
Investeren
Acteur Gijs Scholten van Aschat, per 1 september 2017 ook voorzitter van de Akademie van Kunsten, wees op de rol van de overheid in andere sectoren. Bij de bankencrisis pompte het Rijk er miljarden in. En ook tijdens crises bij de woningcorporaties en de landbouw kwam Den Haag met geld over de brug. Dat gebeurde onder het mom van: we nemen onze verantwoordelijkheid en investeren.
Na het schrappen van een derde van de cultuurbegroting vindt hij het nu tijd dat bewindslieden hun verantwoordelijkheid nemen. Dit is hét moment om in de kunst- en cultuursector te investeren. ‘De € 200 miljoen die eerder uit ons is geperst, heeft een overschot van € 13 miljard opgeleverd. We kijken reikhalzend uit naar het rendement op onze investering. Als we iets hebben geleerd van de laatste vier jaar dan is het ‘voor wat hoort wat’.’
Visie
Tweede Kamerlid Vera Bergkamp (D66) die cultuurwoordvoerder Alexander Pechtold verving, reageerde enthousiast. ’Als Gijs iets zegt, wil ik altijd ‘ja’ zeggen.’ Maar de politieke werkelijkheid verloor ze niet uit het oog. De prijskaartjes worden aan de formatietafel verdeeld, niet tijdens het Paradisodebat.
Scholten van Aschat schetste het toneellandschap, waar in de jaren tachtig zo’n vierhonderd mensen in vaste dienst werkten. Nu
blijft het aantal steken onder de vijftig. Flexwerken is het toverwoord. Slechts enkele acteurs overleven in de ratrace die al op de academies begint. Dat bracht hem op het collectief, een alternatief onder toneelmakers die zich afzetten tegen de ieder-voor-zich-mentaliteit. Een dirigent of regisseur ontwikkelt samen met zijn mensen een koers en maakt van het ensemble meer dan de som van de individuen. Ze delen een visie die, zo zei hij, volgens demissionair premier Rutte gelijk staat aan ‘een olifant die het uitzicht belemmert’.
De Stoel van de Toekomst
Symbool voor de toekomst stond mooi uitgelicht op de tribune De Stoel van de Toekomst. Het rode meubelstuk was ontleend aan een sprookje van Jan Terlouw. In Het Hebzuchtgas schrijft hij: ‘Als we vergaderen over belangrijke zaken, als we belangrijke besluiten nemen, wij samen, maar ook in onze bedrijven, zetten we er altijd een lege stoel bij. Dat is de stoel voor de mensen die er nog niet zijn, voor de toekomstige generaties. De stoel van de toekomst.’ Met die lege stoel in het vizier hielden drie kunstenaars elk een verhaal waarop zes politici in tweetallen reageerden.
Nederlandse DNA
‘De lege stoel gaat over mij’, zei Abdelkarim El-Fassi. De wieg van de film- en documentairemaker stond in Zeeland, zijn ouders emigreerden erheen vanuit Marokko. Hij vertelde over zijn eerder gemaakte documentaire met zijn vader in de hoofdrol. En in vervolg daarop de voorstelling die begin oktober in première gaat: Toen ma naar Mars vertrok. Die verhalen zijn ook bouwstenen van de samenleving, maakte hij duidelijk. Zijn missie: die verhalen in het Nederlandse DNA krijgen. Dat pleidooi viel in goede aarde bij GroenLinks-politica Corinne Ellemeet. ‘Wie zijn wij? En vertegenwoordigt de cultuursector wel iedereen?’
Pak de stoel
Haar collega Dilan Yesilgöz – Zegerius (VVD) voelde zich persoonlijk geraakt door El-Fassi’s verhaal. Op haar achtste vertrok ze met haar moeder en zusje als vluchteling naar Nederland. Het Tweede Kamerlid werd in Ankara geboren en merkt dat ze ‘continu dingen moet uitleggen’. Ook haar verhaal hoort erbij, zei ze. Ze stak El-Fassi een hart onder de riem. Terwijl de documentairemaker zich afvroeg in hoeverre mensen óp de stoel bereid waren hun plaats af te staan, adviseerde zij hem de stoel te pákken. ‘Het zou gemakkelijker kunnen maar zo werkt de wereld niet’, voegde ze eraan toe.
Codes
Directeur van de Museumvereniging Siebe Weide vertelde namens de stuurgroep Code Culturele Diversiteit dat het ministerie heeft besloten de code verder toe te passen. ‘Met een stevig programma de komende vier jaar.’ Hij sprak vanuit de zaal, waar volgens El-Fassi twee Marokkanen zaten. ‘En die heb ik uitgenodigd.’ De deuren moeten open, onderschreef Jan Zoet, voorzitter van Kunsten ’92. Als directeur van de Theaterschool in Amsterdam maakt hij de generatie van de toekomst dagelijks mee. ‘Ze komen eraan, en hele goede.’ Vanuit de zaal lichtte Anne Breure ook de Fair Practice Code toe. De Code is bedoeld ter versterking van de inkomenspositie van kunstenaars. Begin oktober volgt de presentatie, aldus de artistiek directeur van het Veem Huis voor Performance.
Kunst als levensbehoefte
De politici die over de toekomst spraken, behoren deels ook tot een nieuwe generatie. Vier van de zes zitten sinds maart op het Haagse pluche. Er klonk kritiek op de ideeën van hun voorgangers. De periode van Rutte I, waarbij kunstenaars als subsidieslurpers werden weggezet, is voorbij. Kunst en cultuur is een levensbehoefte, vond Kirsten van den Hul (PvdA). Dat illustreerde ze met een persoonlijk verhaal over een politiek geladen muziekoptreden in Tunesië, waarbij politieagenten klaar stonden om in te grijpen. De vraag naar de waarde van cultuur deed zij af als banaal en verleden tijd. ‘Kunst en cultuur leren ons dat er een andere werkelijkheid bestaat. We moeten bouwen en kijken wat ons bindt. De politiek heeft de sector nodig.’ Ook sprak ze over het belang van kunst als zuurstof in deze bizarre tijden.
Nieuwe verhalen
Eerder had theatermaker Anoek Nuyens de politici haar diensten al aangeboden. ‘Heeft u een goed idee nodig? Vraag mij dan
lever ik een goed verhaal waar niemand omheen kan.’ Daaraan voorafgaand vertelde ze over de goededoelenstichting Auxilium in Kenia die ze van haar oudtante erfde. In Nederland maakte ze daarover de voorstelling Hulp. Zij speelde deze voorstelling niet alleen in het theater, maar later ook in vergaderzalen van ngo’s en campagnebureaus van politieke partijen. Als witte redder die het niet meer wist, kreeg ze volop aandacht in de media. Presentator Mart Smeets stak bij haar woorden zijn duim op ter goedkeuring. Maar had dat werkelijk iets veranderd aan de situatie van de mensen op de berg in Kenia? Alle moeite en tijd deden haar uiteindelijk beseffen dat iedereen moet… vergaderen. Het klonk ook verrassend uit de mond van een theatermaker. ‘We zoeken nieuwe verhalen. En ik hoop dat jullie zien dat kunstenaars daaraan kunnen meewerken.’ En zij voegde eraan toe: ‘geef kunst en cultuur het vertrouwen en je zal versteld staan wat eruit komt’.
Politiek van het wij
CDA’er Michel Rog was geraakt door haar verhaal, waarin hij snijvlakken zag met begrippen als rentmeesterschap, naar elkaar omkijken en naastenliefde. ‘De politiek van het wij’ viel ook in goede aarde bij Peter Kwint (SP). Rog greep dat aan om een brug tussen de twee partijen te slaan: ‘We zitten niet zover van elkaar.’ Ondanks die eensgezindheid had Nuyens het al aangekaart dat er niet één oplossing is te vinden. Dat gold natuurlijk ook voor de vraag welke waarden we willen overdragen aan toekomstige generaties. We kunnen meerdere antwoorden aanvinken. Tijdens het Paradisodebat 2017 trapte het verhaal van de toekomst af.
Anoek Nuyens: geef kunst tijd en vertrouwen
Abdelkarim El-Fassi: maak voor diversiteit geen plaats maar ruimte
VOOR DE VOLLEDIGE REGISTRATIE KLIK HIER
DE STOEL VAN DE TOEKOMST
Welke waarden willen wij aan toekomstige generaties overdragen?
“Als we vergaderen over belangrijke zaken, als we belangrijke besluiten nemen, wij samen, maar ook in onze eigen bedrijven, zetten we er altijd een lege stoel bij. Dat is de stoel voor de mensen die er nog niet zijn, voor de toekomstige generaties. De stoel van de toekomst.” Jan Terlouw, uit zijn sprookje voor jong en oud “Het hebzuchtgas”
Bij het komende Paradisodebat op zondag 27 augustus staat die lege stoel er. De stoel van de volgende generaties. Waar vinden de huidige en de toekomstige generaties elkaar? Hoe leggen we verbinding tussen culturen en wat betekent het collectief nog voor ons?
Drie sprekers reflecteren elk voor zich vanuit een ander perspectief op de waarden die ons kunnen binden, maar die ons in de praktijk vaak scheiden. Na zijn/haar betoog gaat elke spreker direct in gesprek met twee van de zes Tweede Kamerleden. Welke idealen spreken hen ’t meest aan? En wat betekent dat in de politieke praktijk? Tevens een goede gelegenheid om kennis te maken met nieuwe cultuurwoordvoerders. In het debat dat volgt, kijken we ook naar de actualiteit en komen enkele wethouders aan bod.
Met: Anoek Nuyens (theatermaker), Abdelkarim El-Fassi (producent en regisseur) en Gijs Scholten van Aschat (aankomend voorzitter van de Akademie van Kunsten, acteur). En cultuur-woordvoerders in de Tweede Kamer: Corinne Ellemeet (GroenLinks), Michel Rog (CDA), Peter Kwint (SP), Dilan Yesilgöz (VVD), Vera Bergkamp (D66) en Kirsten van den Hul (PvdA). Onder leiding van Lex Bohlmeijer (o.a. Radio 4).
Datum: Zondag 27 augustus 2017
Tijd: 16.00 – 18.00 uur (zaal open 15.30 uur)
Locatie: Paradiso, Weteringschans 6-8 1017 SG Amsterdam
U kunt zich hier AANMELDEN
Zie hieronder de volledige live registratie. Het verslag staat elders op onze homepage.