Derde Monitor internationale voorbeelden stedelijke aanpak corona
Opgesteld door de Gemeente Amsterdam
Tweede Monitor internationale voorbeelden stedelijke aanpak corona:
Kik hier Lees verder…
Q&A || Quarantaine & Arts: multidisciplinair makersuurtje met Kunsten ‘92
Kunsten ’92 organiseert, met algemeen bestuurslid Zippora Elders als moderator, Quarantaine & Arts: multidisciplinair makersuurtje met Kunsten ‘92, de terugkerende uitwisseling van perspectieven en updates tijdens de Coronacrisis.
Input van kunstenaars, producenten en andere opdrachtnemers is van cruciaal belang voor de zorgvuldige en geïnformeerde lobby die Kunsten ’92 met haar taskforce nu voert. Wij willen makers uit iedere discipline uit de culturele sector vragen om eigen ervaringen uit de huidige periode van crisis te delen. Zo kan een beter beeld worden gevormd van de wijze waarop generieke maatregelingen wel, of niet, toepasbaar zijn op de culturele sector. Hiermee kan Kunsten ’92 de lobby in de toekomst beter voeren en zich op maatwerk voor de culturele sector richten. We willen met de input van uiteenlopende kunstenaars creatieve ideeën in de voorstellen voor steun en herstel integreren. De Coronacrisis vraagt immers om nieuwe benaderingen en het vormgeven van een alternatieve toekomst.
Enkele onderwerpen die aan bod komen zijn de communicatie met opdrachtgevers, de solidariteit van de sector, omgang met commerciële en gesubsidieerde opdrachten en de toekomst van de zzp’er in Nederland.
De Quarantaine & Arts gesprekken vinden plaats op woensdag van 16:30-17:30 uur. Geïnteresseerden kunnen zich melden door een e-mail te sturen naar adinda@kunsten92.nl.
FOTO: Van linksboven naar rechtsonder: Hilde Spille, Adinda van Wely, Pien van Gemert, Tamara van der Laarse, Coen Witteveen, Julian Maiwald, Anne van de Wetering, Elsemarijn Bruijs en Zippora Elders.
De taskforce culturele en creatieve sector heeft op vrijdag 24 april een brief aan minister Koolmees en staatssecretaris Van Ark van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) gestuurd, en een kopie aan de ministers van EZK en OCW, en de staatssecretaris van Financiën, met het credo ‘Geen werkenden tussen wal en schip’. Ook wordt gepleit voor verruiming en verlenging van de NOW-regeling. In de brief wordt gewezen op de acute nood van verschillende groepen werkenden in de culturele en creatieve sector (waarin arbeidsrelaties bovengemiddeld vaak atypisch en kwetsbaar zijn), die nu geen aanspraak kunnen maken op de verschillende regelingen. Lees verder…
Brief van de taskforce culturele en creatieve sector aan cultuurwoordvoerders in de Tweede Kamer, ten behoeve van het debat in de Kamer ‘Cultuur en corona’ op dinsdag 28 april 2020 van 13.00 tot 18.00 uur. Lees verder…
Resort BV is een in Amsterdam gevestigd artistmanagementbureau dat de belangen behartigt van ±25 bands en artiesten (in het totaal ongeveer 75 mensen). Resort begeleidt onder andere De Jeugd Van Tegenwoordig, The Kik, Donnie, Fatima Yamaha, Jacco Gardner en Merol.
De omzet van onze artiesten komt uit verkoop van tickets voor concerten (in 2019 gezamenlijk ongeveer 300 shows met een totaal van 100.000 kaarten), optredens op festivals (in 2019 gezamenlijk ongeveer 200 festivals met vele honderdduizenden bezoekers) verkoop van muziek (o.a. streams, vinyl, cd), commerciële activiteiten zoals reclames en/of optredens op bedrijfsfeesten.
Het overgrote deel van die omzet komt uit live optredens en wordt voor een belangrijk deel gehaald in de lente en zomermaanden. Activiteiten als tours en festivals tijdens deze maanden komen nu volledig te vervallen waardoor er een omzetverlies dreigt van 90 à 100% voor het 2e en 3e kwartaal. Door de overvolle agenda’s van poppodia en theaters hebben we slechts een klein deel van de reeds geplande tours kunnen verplaatsen naar het vierde kwartaal. En het is nog maar helemaal de vraag of er dan wel weer gewoon opgetreden kan worden.
Dit is een ramp voor de artiesten, die veelal als eenmanszaak of vof ingeschreven staan op hun huisadres, en dus geen aanspraak kunnen maken op enige vorm van tegemoetkoming, maar het is ook een enorme klap voor al het faciliterend personeel. Zo werken er voor de betreffende bands en artiesten onder onze hoede al 5 vaste (en 20 freelance) geluidsmensen, 5 (en 10) monitormixers, 4 (en 8) lichtmensen, 3 (en 15) tourmanagers, 5 (en 30) chauffeurs, 4 (en 10) roadies, stylisten, decorontwerpers, dansers en achtergrondzangers/-essen.
Een ramp voor de artiesten maar ook zeker voor ons als managementbureau. Direct en indirect werken er bij ons, naast bovengenoemde crewleden, 6 à 8 mensen op kantoor (afhankelijk van het seizoen en de drukte).
De kans dat wij als gezond bedrijf dat al ruim 15 jaar bestaat (eerst onder de naam ismusic) het hoofd kunnen bieden aan deze crisis, is maar helemaal de vraag.
We hebben juist het afgelopen jaar veel eigen vermogen geïnvesteerd in ons bedrijf, onze kantoorruimte, onze duurzaamheid en personeel. Daardoor is de reserve al enigszins geslonken. Dit dramatische omzetverlies komt daarbij zeer ongelegen. Pogingen om met live-streams en andere ludieke acties toch nog iets van omzet te genereren, lukken maar zeer zelden. Lees verder…